7 tips om de lesstof in je lessen te herhalen!

We willen dat de lesstof in het langetermijngeheugen van onze leerlingen komt. Daarom is het belangrijk om veel te herhalen. Hoe zorg jij voor herhaling in je lessen? Met deze 7 praktische tips kun jij de lesstof volle bak gaan herhalen! 

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen! 

Herhalen heeft absoluut geen HIP imago bij jouw leerlingen, maar is wel ontzettend belangrijk. Het herhalen van de lesstof zorgt ervoor dat leerlingen de lesstof steeds steviger opslaan in het langetermijngeheugen.

Herhalen, heel veel herhalen! 

Er is veel herhaling nodig om kennis in het langetermijngeheugen op te nemen. Dus wees absoluut niet zuinig met je herhalingen. Liever te veel herhalen, dan te weinig. 

Hieronder vind je 7 praktische tips, zodat jij jouw lesstof kan herhalen! 

Tip 1: Antwoorden in hele zinnen!

Een heel simpele tip, maar een heel praktische tip. Deze tip zou je morgen al kunnen inzetten. Het is van belang om leerlingen in je les continu in actie te hebben. Dat kan je onder andere doen door tussendoor heel veel vragen te stellen. Ik noem ze checkvragen! 

Daarbij is het van belang dat alle leerlingen de checkvragen beantwoorden. Dat kan op een papier, in hun hoofd, maar alle leerlingen moeten nadenken over jouw checkvragen. Daarna geef je minimaal 3 leerlingen de beurt. Verwacht van de leerlingen dat ze antwoord geven in hele zinnen. Zo wordt de vraag gekoppeld aan het antwoord, waardoor ze de lesstof beter kunnen onthouden. 

Tip 2: Herhaal het antwoord van de leerling

Deze tweede tip sluit aan bij de eerste tip. Heb je een leerling de beurt gegeven, herhaal dan het antwoord van de leerling. Uiteraard herhaal je alleen het antwoord van de leerling als het antwoord goed is. Op deze manier horen alle leerlingen het nog een keer. 

Bij checkvragen vraag je minimaal 3 leerlingen. Als jij alle antwoorden ook hebt herhaald, hebben de leerlingen de lesstof al 6x gehoord. Heel simpel, maar een hele fijne manier om te herhalen! 

Tip 3: Bordwerk overnemen

Laat leerlingen jouw bordwerk overnemen. Als leerlingen het bordwerk zelf overnemen zijn ze actief, maar herhalen ze ook direct de lesstof. Belangrijk hierbij is dat je leerlingen geen aantekeningen laat maken tijdens je instructie. Als je dat doet, is het te belastend voor het werkgeheugen. Dus deel je instructie/uitleg op in stukken en geef leerlingen tussendoor de tijd om bordwerk over te nemen. Of geef eerst je hele instructie en laat leerlingen dan het bordwerk overnemen. 

Tip 4: 3 Herhaalmomenten per les!

Alweer zo’n simpele, maar toch ook praktische tip. Begin elke les met herhalen. Stel leerlingen 3 open vragen. Een vraag over de vorige les, een vraag over vorige week en een vraag over vorige maand. Zo blijf je de lesstof het hele schooljaar door herhalen. 

Daarbij is het wel belang dat je open vragen stelt, zodat leerlingen actief moeten nadenken en niet de lesstof kunnen herkennen. Open vragen zorgen voor een groter leerrendement. 

Tip 5: De vraagbokaal! 

Afgelopen schooljaar al een aantal foto’s gekregen van docenten. Docenten die hun eigen vraagbokaal in hun klas hebben gezet. De vraagbokaal werkt heel simpel. Laat leerlingen aan het einde van de les allemaal een open vraag bedenken. Laat ze deze op een papiertje schrijven + het antwoord. Aan het einde van les leveren alle leerlingen hun vraag in en jij kiest de 3 beste vragen uit en stopt ze in de vraagbokaal. 

Start elke les een aantal vragen uit de vraagbokaal.

Tip 6: Doelenchecker!

De doelenchecker heb ik een paar weken geleden gedeeld. Een praktische manier om te kijken of de leerlingen het doel onder de knie hebben. En uiteraard om te kijken of jouw instructie goed genoeg was. Maar daarnaast ben je ook direct de lesstof nog een keer aan het herhalen! Kortom een win-winsituatie. 

Jij weet als docent welke leerlingen de lesstof goed genoeg onder de knie hebben en welke leerlingen nog niet. Je kan daarop anticiperen. Maar daarnaast herhalen de leerlingen op deze manier ook nog een keer de lesstof! 

Tip 7: Minitoets zonder cijfer!

De laatste tip voor vandaag om de lesstof te herhalen: een minitoets zonder cijfer! Maak elke maand of elke periode een minitoets voor je leerlingen. Een minitoets waar leerlingen geen cijfer voor krijgen. Een toets om te herhalen! Oftewel de herhaaltoets! 

De herhaaltoets bestaat uit vier vragen. Ook hier is het weer van belang dat het open vragen zijn. 

Vraag 1: Deze eerste vraag gaat altijd over de vorige les.

Vraag 2: De tweede vraag gaat over vorige week.

Vraag 3: De derde vraag gaat over vorige maand/blok. 

Vraag 4: De laatste vraag van de toets gaat over vorig jaar! 

Zo, volgens mij heb jij genoeg praktische tips om te herhalen in je les. Laat je me weten welke tip(s) je gaat proberen? 

Meer tips om beter te leren

Zorg elke les voor herhaalmomenten

In deze tip deel ik een praktische en snelle manier om elke les te kunnen herhalen.

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder

Waarom zijn bananen krom?

Leer jouw leerlingen effectief leren. Leg ze uit waarom en laat ze zien hoe! In deze tip leer ik je hoe je dat doet.

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder

Actieve, betrokken en gemotiveerde leerlingen? Gebruik Buurman en Buurman!

Ook zo'n fan van Buurman en Buurman? In deze tip leer je hoe je de buurmannen inzet in jouw lessen. Een techniek waarmee jouw leerlingen samen bij de les blijven.

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder