Tips en werkvormen
Als docent sta je voor uitdagingen zoals leerlingen helpen bij toetsvoorbereiding, huiswerkplanning en het overwinnen van foutangst. Ontdek op deze pagina praktische tips en tricks die speciaal zijn ontworpen om je te ondersteunen. Leer effectieve studietechnieken, stimuleer actieve betrokkenheid en help leerlingen omgaan met perfectionisme, waardoor ze kunnen groeien.
Wat moet ik doen?
Wat moet ik doen? Weet je niet waar je moet beginnen? Je bent niet de enige! Het leven (al dat schoolwerk) is soms zo chaotisch en veel dat het niet
Je kan niet multitasken!
Je kan niet multitasken! Soms lijkt het zo, maar het is niet waar. Soms lijkt het alsof we meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Die ene toets voor geschiedenis leren en
Maak een duidelijke planning!
Maak een duidelijke planning! Planningen, ik ben er onwijs gek op! Als je me al een tijdje volgt, weet je dat ik een heleboel plan. Ik maak bijvoorbeeld voor ’t
Leer jij je leerlingen leren?
Leer jij je leerlingen leren? Best bijzonder he? We leren onze leerlingen een heleboel, maar we leren ze niet hoe ze moeten leren. Terwijl ik denk dat dat vaardigheden zijn waar je
Actief leren helpt jouw leerlingen leren!
Actief leren helpt jouw leerlingen leren! Als we leren als gemakkelijk ervaren, denken leerlingen sneller dat ze er ook goed in zijn. Ik hoor vaak van docenten en ouders dat
Stop met lezen, start met leren!
Stop met lezen, start met leren! Lezen, lezen, en nog een keer lezen. Leer jij ook zo? Dat is geen goede strategie; in deze blog leg ik je uit waarom
6 tips voor een betere concentratie!
6 tips voor een betere concentratie! Ik ben steeds afgeleid! Steeds vaker krijg ik de vraag van leerlingen wat ze kunnen doen om minder snel afgeleid te raken. Best logisch,
Slaapt jouw puber voldoende?
Slaapt jouw puber voldoende? Een derde van de zestienjarigen en meer dan een kwart van de veertienjarigen heeft een slaaptekort. Dat blijkt uit recente cijfers van de GGD Amsterdam. Onderzoekers
De show kan beginnen!
De show kan beginnen! Op een mooie zomerse dag begon een meisje een circus in de achtertuin. De schommel werd een circustent, de tribune bestond uit tuinstoelen en het pasgemaaide
Concrete en haalbare doelen voor in de les!
Concrete en haalbare doelen voor in de les! Maak concrete en haalbare leerdoelen voor in de les. Concrete en haalbare doelen zorgt voor meer motivatie en prestatie bij jouw leerlingen!
Leren kan je leren!
Leren kan je leren! Zet je hersenen aan het werk! Door actief bezig te zijn met de lesstof, moeten je hersenen werken. Dat is leren. Leerlingen leren vaak door een
Hoe vergroot ik de motivatie van mijn leerlingen?
Hoe vergroot ik de motivatie van mijn leerlingen? Leerlingen in Nederland zijn niet echt gemotiveerd. Uit onderzoek komt naar voren dat motivatie samenhangt met de prestaties op school. Als docent
Geef de leerling z’n agenda terug
Geef de leerling z’n agenda terug Een tijd geleden las ik een artikel in de Volkskrant met de kop: Geef de leerling z’n agenda terug! Het artikel kwam zo nu en dan
Hoe ik vroeger voor mijn proefwerk leerde
Hoe ik vroeger voor mijn proefwerk leerde In deze blog wil ik jullie graag even mee terug nemen in de tijd. In de tijd dat ik nog op de middelbare
Leren leren, stap 4: je weet pas of de taart gelukt is als je hem opeet!
Leren leren, stap 4: je weet pas of de taart gelukt is als je hem opeet! Wat heeft taart nou te maken met leren? Een heleboel! De vierde stap van