Actieve en betrokken leerlingen, wie wil dat nou niet?

Het ideaalbeeld van alle docenten: betrokken en actieve leerlingen. Helaas laat de realiteit vaak anders zien. Onderuitgezakte pubers met snoep en blikjes energiedrank. Oké, nu ben ik alle leerlingen over dezelfde kam aan het scheren. Dat is ook niet eerlijk. Maar de meeste docenten die ik spreek geven aan dat er weinig pit en motivatie in de leerlingen zit.

Ik denk dat dat anders kan. Jij? Lees deze tip en je komt erachter hoe!

Betrokken en gemotiveerde leerlingen!

Tijdens je les wil je dat leerlingen betrokken zijn, gemotiveerd en actief meedoen. Als leerlingen actief meedoen, zullen ze de lesstof beter en gemakkelijker onthouden. Fijn voor jou als docent, maar ook direct positief voor je leerlingen.

Hoe zorg je voor actieve en betrokken leerlingen?

Eigenlijk heel simpel! Laat leerlingen leerlingen actief meedoen in de les. Laat ze lezen, schrijven, denken en verwoorden.

Is dat het? Ja, zo simpel is het. Grootste voordeel als jij leerlingen continu aan het werk zet? Ze kunnen niet afdwalen. Moeten continu opletten. Wissel in hoog tempo af. Laat ze lezen, schrijven, denken en verwoorden in één les.

Hieronder leg ik uit hoe je dat in je les zou kunnen doen!

Lezen

Lees samen met alle leerlingen de teksten uit het tekstboek. Lees samen met de hele klas hardop. Dit zorgt dat de leesvaardigheid van al jouw leerlingen toeneemt, maar zorgt ook voor een groepsgevoel.

Natuurlijk begrijp ik dat dit in het begin onwennig is, maar zo moeten alle leerlingen actief meelezen en is er niet maar één leerling die moet voorlezen.

Dus geef jezelf een schop onder je kont. Probeer het uit en hebt schijt aan de reactie die je de eerste weken gaat krijgen van je leerlingen! ‘Mevrouw, moet dat echt?”. Ja, dat moet echt! Leg ze uit waarom je dit doet en dat samen hardop lezen helpt bij het leren.

Schrijven

Laat leerlingen aantekeningen maken op papier. Als leerlingen aantekeningen moeten opschrijven, zijn ze bezig met een motorische handeling. Deze handeling zorgt ervoor dat leerling actiever bezig zijn met de stof.

Geef leerlingen voldoende tijd om jouw aantekeningen/bordwerk over te nemen. Laat leerlingen niet tijdens jouw instructie aantekeningen maken. Waarom niet? Leerlingen moeten dan luisteren en schrijven en het zal dan altijd ten koste gaan van een van de twee.

Je hebt twee opties. Of je laat leerlingen na elke stap de aantekeningen opschrijven. Of je legt eerst alles uit en geeft leerlingen dan de tijd om de aantekeningen over te nemen.

Let op: leerlingen zijn tegenwoordig niet meer gewend om aantekeningen te maken. Dus loop rond en kijk wat leerlingen hebben opgeschreven.

Denken

Je wilt je leerlingen continu laten denken. Ze moeten actief nadenken over de stof. Dan zullen de verbindingen tussen de hersencellen sterker worden en jouw lesstof beter onthouden.

Zet leerlingen aan het werk en zet continu checkvragen in. Wil je meer weten over checkvragen en hoe je die kan inzetten? Lees dan de tip van vorige week!

Verwoorden

En als laatste verwoorden. Als leerlingen actief verwoorden, zullen ze de lesstof beter onthouden. Je kan leerlingen de lesstof laten verwoorden door checkvragen in te zetten en willekeurige beurten te geven met bijvoorbeeld stokkies.

Ik ben een groot fan van de stokkies. De stokkies werken heel simpel en eenvoudig. Elke leerling krijgt een stokje met daarop een nummer. Diezelfde nummers heb jij ook op een ander stokkie. Je stelt een vraag aan alle leerlingen. Geeft minimaal 7 seconden bedenktijd. Pak een stokkie en vraag de desbetreffende leerling om antwoord te geven.

Vraag minimaal 3 leerlingen. Zo ben je direct de lesstof aan het herhalen, maar zijn er ook meer leerlingen die de lesstof hardop moeten verwoorden.

Wil je dat alle leerlingen de lesstof actief verwoorden? Zet dan Buurman & Buurman in!

Hoe werkt Buurman & Buurman?

Stel een checkvraag en laat leerlingen overleggen met hun buurman. Alle leerlingen moeten op deze manier hun antwoord actief verwoorden en dat zorgt ervoor dat ze de lesstof beter onthouden.

Leerlingen zijn samen aan het leren en verwoorden oplossingsprocedure. Let op: het is wel belangrijk dat beide leerlingen antwoord geven. Geef bij elk Buurman & Buurman-koppel aan wie Buurman 1 is en wie Buurman 2 is. Laat eerst Buurman 1 antwoord geven en daarna Buurman 2. Geef wel een duidelijk signaal wanneer je overgaat naar Buurman 2. Op deze manier moeten alle leerlingen verwoorden. Zet daarna nog wel checkvragen in om te kijken of de leerlingen het juiste antwoord hebben gegeven.

Meer weten over buurman en buurman? Lees hier de tip!

Wil je meer weten over effectief leren leren en plannen? Volg dan de online training: de vijf geheimen van effectief leren leren en plannen! In deze training deel ik veel praktische tips en werkvormen die jou en je leerlingen verder kunnen helpen!

Meer tips om beter te leren

Metacognitieve vaardigheden zijn belangrijk om beter te leren!

Inzicht in je eigen vaardigheden helpt om beter te leren. In deze tip lees je wat metacognitieve vaardigheden zijn en hoe je deze in je les implementeert!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Lesstof verspreiden = plannen!

Zorgen dat jouw leerlingen gespreid over de tijd leren? Leer jouw leerlingen plannen zodat ze de lesstof verspreiden over de tijd. Zo leren ze effectief!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

De planning uitvoeren, is de grootste uitdaging voor leerlingen!

Een planning maken, kunnen de meeste leerlingen wel. Maar de planning uitvoeren, dat is een heel ander verhaal. In deze tip lees je hoe je je leerlingen daarbij kan helpen!

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder