Actieve leerstrategie: Braindump

Als je me al een tijdje volgt, weet je dat ik een voorstander ben van actief leren. Actief leren zorgt ervoor dat de hersenen van de leerlingen aan het werk worden gezet en ze écht gaan leren en het ook beter zullen onthouden.

Braindump is een manier om je leerlingen actief te laten leren. In deze tip leg ik je uit hoe je deze actieve leerstrategie in kan zetten.

Wat heb je nodig?

– lesstof
-wit papier
– pen
– potlood in twee kleuren

Het doen van braindump kan jouw leerlingen helpen bij het leren. Bijvoorbeeld bij het brainstormen over een onderwerp, het activeren van voorkennis (wat weten de leerlingen er al van?) of bij het leren van een stuk tekst.

Braindump kan je inzetten in je les, maar je leerlingen kunnen deze leerstrategie dus ook thuis inzetten bij het leren.

Hoe meer kennis en ervaring jouw leerlingen hebben over effectieve leerstrategieën, hoe gemakkelijker het leren gaat. Daarom is het onwijs belangrijk dat je samen met je leerlingen aan de slag gaat met leerstrategieën.

Integreer ze in je lessen.

Wees een rolmodel, laat zien hoe de strategie werkt. Ga samen inoefenen en geef feedback. Dan, dan pas help je je leerlingen echt met leren leren.

Werkvorm voor in je je les

Stap 1: Maak tweetallen. Laat de tweetallen een stuk tekst lezen of video kijken. Als de leerlingen lezen, laat ze de tekst dan hardop lezen.

Stap 2: Leg de tekst weg.

Stap 3: Pak pen en papier en laat leerlingen alle informatie opschrijven die ze nog weten. Het is belangrijk dat de leerlingen deze opdracht individueel maken.

Stap 4: Klaar? Pak een potlood en laat de leerlingen de braindumps met elkaar vergelijken. Wat heeft de ene leerling wel en de andere leerling niet? Laat de leerlingen hun eigen braindump, waar nodig, aanvullen met potlood.

Stap 5: Laat de leerlingen hun braindump vergelijken met de tekst of video. Is hun braindump compleet of moet er nog wat meer informatie bij? Laat ook hier weer aanvullen, maar dan met een ander kleurpotlood.

Stap 6: Bespreek de braindump klassikaal. Of deel op het bord jouw braindump van tekst of video, zodat leerlingen een voorbeeld hebben. Neem de tijd om het te bespreken, want juist het geven van feedback zorgt ervoor dat leerlingen weten of ze op de goede weg zijn.

Deze actieve leerstrategie zorgt ervoor dat de hersenen van de leerlingen flink aan het werk worden gezet. Dat is wat we willen als je ze echt wil laten leren. Op die manier zullen de lesstof beter onthouden!

 

Meer tips om beter te leren

Waarom doen leerlingen niks met mijn tips?

Doen jouw leerlingen niks met jouw tips? In deze tip leer ik je jouw leerlingen in beweging te krijgen. Communiceer met jouw leerlingen over motivatie!

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

Actieve werkvorm: de doelenchecker

Vandaag zoomen we verder in op de doelenchecker! Waarom is het belangrijk om in te zetten in jouw lessen en wat is het verschil met een exit ticket?

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder

De 7 oorzaken van uitstelgedrag

Uitstellen, grote kans dat jouw leerlingen het doen. Niet alleen jouw leerlingen, jij waarschijnlijk ook! In deze tip deel ik meest voorkomende oorzaken van het uitstelgedrag van jouw leerlingen. 

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder