Actieve werkvorm: de doelenchecker

In een van mijn eerdere tips deelde ik al de 7 stappen om de effectieve leerstrategieën te integreren in je les. Vandaag wil ik graag verder inzoomen op de werkvorm van de doelenchecker. Waarom is het belangrijk om deze in te zetten tijdens je lessen? Wat is het verschil met een exit ticket?

 

Gemotiveerde leerlingen

Veel docenten geven aan dat hun leerlingen niet gemotiveerd zijn. Motivatie heeft een boel te maken met leren. Als leerlingen leren hoe ze effectief kunnen leren, zullen ze meer zelfvertrouwen en motivatie hebben voor school.

 

Wanneer haken leerlingen af?

Als jij wilt dat leerlingen leren, is het belangrijk dat ze betrokken bij jouw lesstof. Best logisch. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet afhaken? Leerlingen haken af als de lesstof te moeilijk of te makkelijk is. Dat wil je voorkomen.

Daarom is het belangrijk om regelmatig te checken: Waar staan de leerlingen? Dat is voor jouw als leerkracht fijn, maar ook voor de leerling.

 

Feedback

Met de doelenchecker geef jij leerlingen regelmatig feedback op het leerproces. Welk doel heb ik onder de knie? Welk doel moet ik nog extra oefenen? Of waar moet ik nog extra uitleg over krijgen?

Feedback is een van de krachtigste interventie om het leren van leerlingen te bevorderen. Het doel van feedback (en de doelenchecker) is om informatie te geven over waar de leerlingen staan en ze houvast te geven bij het behalen van de doelen.

 

Hoe werkt de doelenchecker?

De doelenchecker werkt heel simpel. Leerlingen schrijven het doel van de les op. Zo kan jij direct controleren of ze meekrijgen wat het doel is. In het begin zullen de leerlingen het niet meer precies weten, maar hoe vaker je werkt met de doelenchecker, des te beter zullen ze ook gaan letten op het lesdoel.

Daarna kunnen leerlingen aangeven hoe goed ze het lesdoel snappen. Mijn ervaring is dat leerlingen vaak heel positief denken en in het begin “Ik begrijp het” aan kruizen. Als ze dan bezig moeten met de opdrachten, veranderen ze het.

Leerlingen overschatten zichzelf regelmatig. Bij de doelenchecker komt dit mooi naar voren. Denken dat je iets snapt, betekent nog niet dat je het ook kan toepassen.

Als docent zet jij 3 opdrachten op het bord die te maken hebben met het lesdoel. (Toen ik voor de klas stond, pakte ik altijd opgaven/voorbeelden uit de lesmethode. Deze hoef je niet zelf te bedenken, mag natuurlijk wel). De leerlingen maken de opdracht en leveren daarna de doelenchecker bij jou in.

Jij kijkt de doelenchecker na en geeft deze de volgende les terug aan de leerlingen. Het is wel belangrijk dat jij iets met de doelenchecker doet. Bespreek de doelenchecker, geef een verlengde instructie aan de leerlingen die het niet goed hebben begrepen.

Je krijgt zo goed overzicht van wat de leerlingen kennen en kunnen en kan daarop je lesinhoud aanpassen. Tevens is het voor de leerlingen ook heel inzichtelijk waar ze staan. Begrijpen ze het echt?

 

De doelenchecker vs. De exit-ticket

Ik zie dat veel docenten in het VO een exit-ticket gebruiken, maar wat is nou het verschil tussen de doelenchecker en de exit-ticket?

Bij de doelenchecker controleer jij of de leerlingen het doel hebben begrepen. Je controleert op de inhoud van je lesstof. Bij een exit-ticket geven leerlingen bijvoorbeeld: Benoem drie dingen die je geleerd hebt, benoem twee dingen die je nog wilt leren en benoem één vraag die je de volgende keer beantwoord wilt hebben.

Docenten geven bij mij geregeld aan dat ze dan niet de antwoorden krijgen die ze willen. De leerlingen vullen het half in. Of geven aan dat ze niks willen leren. Bij de doelenchecker moeten de leerlingen de opdrachten/opgaven maken.

 

De extra voordelen van een doelenchecker

Er zijn nog meer voordelen bij een doelenchecker. Je zou een doelenchecker kunnen inzetten om de leerstof te herhalen (Effectieve leerstrategie: Retrieval Practice) en gespreid leren (Effectieve leerstrategie: Spaced Practice).

Bedenk inhoudelijke vragen over de vorige lessen. Leren is vergeten. Als je vragen stelt over de lesstof die al even niet aan bod is geweest, laat je leerlingen actief nadenken over de lesstof.

 

Aan de slag met de doelenchecker?

Wil jij aan de slag met de doelenchecker van ’t Leerlab? Dat kan! Download hem hier!

 

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder