Leren leren, stap 1: binnenkomen

Maar hoe gaat dat leren dan? Dat leren gaat in stappen. Bij deze stappen is het van belang dat je alle stappen op de juiste volgorde doorloopt. Doe je dat niet, dan zal je het ook niet leren. In deze blog leg ik je de eerste stap uit.

Stap 1: binnenkomen
Als je iets wilt leren, is het belangrijk dat de informatie binnenkomt. Zit je bijvoorbeeld te leren met muziek op of praat je tijdens de les. Dan weet je zeker dat de informatie niet binnenkomt. De informatie van je docent of uit je lesboek moeten wel je brein bereiken.

Hoe kan je ervoor zorgen dat de informatie binnenkomt? Ik geef je 5 tips zodat jij ervoor kan zorgen dat die lesstof bij je brein binnenkomt.

  • 1

    Concentreren maar!

    Je brein werkt het allerbeste als je je met 1 taak tegelijk bezig is. Je kan prima de tafel van 8 opzeggen en de maanden van een jaar. Maar stel je moet de maanden van een jaar op alfabetische volgorde zetten en tegelijkertijd ook de tafel van 8 in je hoofd op zeggen.

    Waarschijnlijk lukt het je ne niet. Het is veel gemakkelijker om eerst de ene opdracht uit te voeren en daarna de andere.

    Dus zorg voor een goede concentratie door 1 taak tegelijk uit te voeren.

    Als je je concentratie wilt verhogen is het verstandig om zoveel mogelijk prikkels weg te nemen die je aandacht afleiden van je studie.

  • 2

    Schoon, schoner, schoonst!

    Zorg voor een opgeruimde werkplek. Waar je ook zit, de keukentafel of aan je bureau. Zorg dat het opgeruimd is zodat je zo min mogelijk afleiding hebt.

    Nee dat betekent niet dat je hele tafel of bureau leeg moet zijn, maar het moet wel overzichtelijk zijn, zodat je weet wat je moet doen en dat je niet wordt afgeleid door dat briefje of tijdschrift.

  • 3

    Je houding
    Hoe je houding is, is van grote invloed op je alertheid, gemoedstoestand én je concentratie. Door rechtop te zitten geef je het brein een seintje dat je actief moet worden en moet opletten.

    Leren in bed of in een luie stoel is niet slim, omdat je brein ook lui wordt. Dat betekent automatisch dat het leren langer duurt.

    Dus zorg ervoor dat je rechtop zit als je bezig gaat met school!

  • 4

    Je omgeving

    Het is belangrijk dat de plek waar je huiswerk maakt en leert een fijne plek is. Een plek waar je je thuis voelt. Zorg dat het rustig is en dat je niet de hele tijd wordt afgeleid door bijvoorbeeld huisgenoten.

    Je brein is gevoelig voor de samenstelling van de lucht. Als je buiten bent, is je brein heel blij. Dus zorg ervoor dat je de ruimte goed ventileert (zet af een toe een raam open) of ga tijdens je pauzes even naar buiten.

    Naast genoeg frisse lucht is het ook belangrijk dat het licht is. In een donkere omgeving krijgt je brein een seintje: Hé, het is tijd om te gaan slapen! Dat is natuurlijk niet handig als je wilt gaan leren. Zorg dus voor voldoende licht!

  • 5

    Wel of geen muziek?

    Sommige kinderen beweren dat ze beter kunnen leren met muziek op. Wat is nou het slimst om te doen als je wilt leren?

    Als het volledig stil is, is dat onnatuurlijk. Als het muisstil is, hoor je ineens ieder geluidje en kan je daardoor worden afgeleid. Door wat muziek op de achtergrond af te spelen, zorg je ervoor dat je niet meer ieder geluidje hoort.

    Zorg er wel voor dat je rustige instrumentale muziek op zet. Gebruik geen muziek waarin gezongen of gerapt wordt. Dat zorgt voor afleiding.

    Tip: Luister tijdens het leren naar één playlist. Als je iedere keer een ander liedje op wil zetten, moet je je telefoon in duiken en daar is veel afleiding!

Zo genoeg tips zodat de lesstof bij jullie binnen kan komen.

Volgende week vertel ik je meer over de tweede stap van leren: begrijpen.

Wil je meer leren over leren? Meld je dan nu aan voor de online training Leren Leren van ’t Leerlab.

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder