De planning uitvoeren, is de grootste uitdaging voor leerlingen!

Verspreid leren is een van de vier bewezen effectieve methodes om de lesstof te onthouden. Wil je dat leerlingen de lesstof verspreiden, dan moeten ze kunnen plannen. Plannen is dus belangrijk voor al jouw leerlingen, omdat ze dan effectiever leren.

Een planning maken, kunnen de meeste leerlingen wel. Maar de planning uitvoeren, dat is een heel ander verhaal. In deze tip lees je hoe je je leerlingen daarbij kan helpen!

Hoe zorg je ervoor dat ze de planning ook écht uitvoeren?

Effectief leren en plannen

Spreid in de tijd is één van de bewezen effectieve leerstrategieën. Leerlingen moeten iets minimaal 3x leren, willen ze de lesstof onthouden. Dat betekent dat ze iets 3x moet inplannen als ze goed en effectief willen leren. Het maken van een planning is dus onwijs belangrijk.

Maar niet alle leerlingen zijn even enthousiast als het gaat over plannen. “Mevrouw, een planning heb ik niet nodig. Het zit wel in mijn hoofd”. Of “Ik ga echt niet plannen hoor, dat kost veel te veel tijd!”.

Je herkent deze uitspraken vast.

Ondanks deze niet al te enthousiaste reacties over plannen, is het wel belangrijk dat je tijd en aandacht besteed in je lessen aan plannen. Als jouw leerlingen de lesstof actief en regelmatig herhalen, pas dan verplaatst de lesstof van het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen.

Plannen kunnen leerlingen niet zomaar!

Plannen is een vaardigheid die we leerlingen moeten aan leren. Deze vaardigheid ontwikkelt niet zomaar. Vergelijk het met lezen of fietsen. Dat zijn ook vaardigheden die ze aangeleerd krijgen. Zo werkt het met plannen ook.

De meeste leerlingen kunnen wel een planning maken. Maar de grootste uitdaging van plannen? De grootste uitdaging is het uitvoeren van de planning.

Het is vandaag de laatste dag van 2021 en als ik terugblik op afgelopen jaar, staat dit bovenaan de lijst wat docenten, ouders én leerlingen altijd aangeven. Ik kan wel plannen, maar het uitvoeren is zo lastig.

De grootste uitdaging: uitvoeren van de planning!

Het uitvoeren van de planning is dus lastig. Maar wat kan jij als docent doen? Allereerst denk ik dat het begint in de les. Besteed elke les tijd en aandacht aan plannen. Doe voor en laat zien hoe jij het huiswerk of de toets zou plannen.

Neem daarnaast de planning onder de loep. Hoe goed is de planning écht? Staat er duidelijk genoeg op wat de leerling moet doen? Of is het te vaag en te groot?

Als iets te vaag is omschreven of het is een te grote taak, dan gaan leerlingen uitstellen. Klopt de planning niet meer en ik hoor het ze al zeggen: “Laat maar zitten, nu klopt de planning niet meer en is het helemaal verpest!”

In januari organiseer ik een planchallenge voor docenten. Een challenge van 5 dagen. 5 dagen lang krijg je video’s, tips, werkbladen en de mogelijkheid om al je vragen te stellen. Zodat jij alle leerlingen kan helpen bij het plannen én het uitvoeren van de planning!

Ik doe mee met de gratis 5-daagse Planchallenge!

Meer tips om beter te leren

Metacognitieve vaardigheden zijn belangrijk om beter te leren!

Inzicht in je eigen vaardigheden helpt om beter te leren. In deze tip lees je wat metacognitieve vaardigheden zijn en hoe je deze in je les implementeert!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Lesstof verspreiden = plannen!

Zorgen dat jouw leerlingen gespreid over de tijd leren? Leer jouw leerlingen plannen zodat ze de lesstof verspreiden over de tijd. Zo leren ze effectief!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Werkvorm: Planning uitwisselen!

Plannen is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren. In deze tip deel ik een concrete werkvorm om aandacht en tijd te besteden aan plannen.

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder