De Pomodori-techniek voor meer focus!

Vinden jouw leerlingen het ook zo lastig om geconcentreerd aan de slag te gaan met huiswerk? Zijn ze snel afgeleid? Kunnen ze wel wat focus gebruiken bij het leren?

De Pomodori-techniek kan ze daarbij helpen! In deze tip leg ik uit wat de Pomodori-techniek is, wat jouw leerlingen aan deze techniek hebben en een stappenplan om de Pomodori-techniek toe te kunnen passen.

Concentratieprobleem

Ik hoor steeds vaker dat kinderen last hebben van een concentratieprobleem. Heel eerlijk gezegd geloof ik dat niet echt. Natuurlijk zijn er leerlingen die écht last hebben van een concentratieprobleem, maar ik geloof dat er ook genoeg leerlingen zijn die geen probleem hebben.

Veel van die kinderen kunnen urenlang gamen of rond scrollen op Youtube of Instagram, maar als ze dan aan de slag moeten voor school, hebben ze een concentratieprobleem.

De Pomodori-techniek geeft jouw leerlingen meer focus en concentratie!

Wat is de Pomodori-techniek?

Je denkt misschien, dat is allemaal leuk en aardig Laura, maar waar halen we die concentratie dan ineens vandaan? Heel simpel, dat doet de Pomodori-techniek.

Waarom de naam Pomodori-techniek?

Eigenlijk heel simpel. Pomodori verwijst naar de kookwekker die Francesco Cirillo gebruikte om de Pomodori-techniek te testen. Frances zijn kookwekker leek op een tomaat. De Italiaan kwam daarom op het idee om zijn techniek naar zijn kookwekker te vernoemen.

Waar helpt de Pomodori-techniek je bij?

Ik ben een groot fan van de Pomodori-techniek! Ik gebruik hem zelf heel vaak. Zeker als ik focus nodig heb. Maar deze techniek werkt ook fantastisch voor leerlingen. Leerlingen zullen vast wel eens het gevoel hebben gehad, dat ze niet hebben onthouden van de lesstof terwijl ze al wel uren aan het leren zijn.

Dat alles heeft waarschijnlijk te maken met alle afleidingen om je heen. En tja, dat zijn er tegenwoordig nogal wat. Francesco Cirillo vond dat het anders kon. Hij zette zijn tomaten-kookwekker op 25 minuten. In die 25 minuten hield hij zich bezig met één taak. Hij liet zich niet afleiden door andere dingen. Na die 25 minuten nam hij 5 minuten pauze. Daarna ging hij weer 25 minuten aan de slag. Nam weer 5 minuten pauze. Nog een keer ging hij 25 minuten aan het werk en concentreerde weer op één taak.

Een blokje van 25 minuten werken noemde hij een Pomodoro. Na 3 of 4 Pomodoro’s nam hij een langere pauze van 15-30 minuten.

Wat levert de Pomodori-techniek jouw leerlingen op?

Als je de techniek goed toepast, zullen je leerlingen merken dat ze minder snel afgeleid raken door bijvoorbeeld hun telefoon. Daarnaast zorgt deze techniek er ook voor dat het gemakkelijker is om je aan je planning te houden.

Ten slotte zorgt de Pomodori-techniek voor minder stress bij jouw leerlingen. Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat je meer gedaan krijgt in minder tijd. Goed voor de leerlingen, maar misschien ook wel voor jou?

Hoe gebruik je de Pomodori-techniek bij het leren?

De Pomodori-techniek bestaat dus uit Pomodoro’s. Blokjes van 25 minuten concentreren en focussen op één taak en dat afgewisseld met pauzes van 5 minuten.

25 minuten werken
5 minuten pauze
25 minuten werken
5 minuten pauze
25 minuten werken
15-30 minuten pauze

Het is belangrijk dat je je echt aan die 25 minuten houdt. Die zijn heilig. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je leerlingen van tevoren een planning laat maken. Wat ga je precies doen? Hoelang denk je dat je er mee bezig bent? Hoeveel Pomodoro’s zijn het?

Stel jouw leerlingen zijn met wiskunde 45 minuten bezig. Dan zijn ze langer bezig dan 25 minuten. Zorg ervoor dat de leerlingen het huiswerk opdelen. Welke opgaven gaan ze maken in de eerste Pomodoro? Welke in de tweede?

 

Zet leerlingen dus niet zomaar aan de Pomodori-techniek. Laat ze ook een specifieke planning of to-do lijst maken.

Ik ben benieuwd. Ga jij je leerlingen uitdagen om met de Pomodori-techniek te werken?

 

Meer tips om beter te leren

Waarom de Planagenda als we Magister/SOM hebben?

Tja, waarom een Planagenda aanschaffen voor de leerlingen als je al werkt met Magister/SOM? Een vraag die ik veel krijg. In de tip van vandaag leg ik uit waarom het noodzakelijk is om te werken met een Planagenda!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Actieve leerstrategie: Cornell Methode

Ik blijf het maar herhalen: maar actief leren is zo ontzettend belangrijk. In de tip van vandaag deel ik weer een actieve leerstrategie: Cornell Methode.

Lees deze tip in 4.5 minuten
Lees verder

Waarom moeten jouw leerlingen nog leren als Google alles al weet?

In deze tip lees je waarom het belangrijk is dat jouw leerlingen toch leren ondanks dat Google alles weet!

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder