Dit is het nut van to do lijstjes

Een to-do lijstje kan je helpen om overzicht te creëren op het huiswerk dat je nog moet maken en leren. Meestal vinden kinderen het niet nodig om een planning of to-do lijstje te maken. Veel gehoorde uitspraken in ’t Leerlab zijn dan ook: ‘Ik heb het niet nodig’ of ‘Ik heb het veel te druk om een to-do lijstje te maken’.  ‘Ik heb er geen tijd voor’ en ‘Dat werkt echt niet voor mij!’

‘Ik kan het allemaal wel onthouden!’

Veel kinderen zeggen: ik onthoud het zo wel. Dat hoef ik niet op te schrijven. En dan moeten ze ’s avonds naar bed en opeens hoor je ze dan zeggen: ‘Shit, dit had ik nog moeten maken!’ of ‘dat SO heb ik nog niet geleerd’. Oeps, vergeten dus.

Er zijn genoeg bezwaren om geen to-do lijstje te maken! Misschien wel honderden, maar ik heb hier voor jou drie voordelen van het maken van een to-do lijstje:

  • 1

    Wat je opschrijft, hoef je niet te onthouden! Dat is fijn he? Dat betekent dat je niet in je hoofd hoeft te onthouden wat voor huiswerk je allemaal hebt. Dat betekent ook direct dat er enorm veel ruimte in je hoofd is om je toetsen te leren en die lesstof te begrijpen en te onthouden.

  • 2

    Wat je opschrijft, kan je niet meer vergeten. Ook al zo fijn. Als je iets hebt opgeschreven vergeet je het niet meer. Je hebt niet meer dat je ’s avonds laat bedenkt dat je morgen dat SO hebt, want dat stond op je to-do lijstje.

  • 3

    Zonder een to-do lijstje is het stellen van prioriteiten een flinke opgave. Vaak maken kinderen dan eerst het huiswerk wat ze leuk vinden of wat ze nog maar recent hebben op gekregen.

Maar waar maak je dan je to-do lijstje? Tja, dat moet je helemaal zelf weten. Het is verstandig om iets te kiezen wat bij jou past. Als jij je to-do lijstje in je telefoon wil zetten, omdat je die altijd bij je hebt? Prima! Schrijf je het liever op in een notitieboekje? Ook prima. Maar je kan je actielijstje ook in de Planagenda van ’t Leerlab zetten; een planning en agenda in één!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder