Effectief en actief leren

Er zijn twee leerstrategieën die effectief zijn. Deze leerstrategieën zorgen ervoor dat de lesstof snel in je hoofd zitten.

Leerstrategie 1: verspreiden van je leermomenten

Leerstrategie 2: actief bezig met je lesstof

Vandaag geef ik je een aantal tips om actief bezig te gaan met de lesstof. Het is natuurlijk heel leuk dat ik jullie dat iedere keer vertel, maar hoe ga je dat nou eigenlijk doen?

  • 1

    Kies jouw manier
    Er zijn een heleboel manieren om actief bezig te gaan met de lesstof. De ene manier past beter bij jou dan de andere. Zo kan je woordkaartjes maken om bijvoorbeeld begrippen of een taal te leren, maar sommige kinderen vinden het prettiger om dat via WRTS of Quizlet te leren. Er is geen één manier goed of fout, maar ga op ontdekkingstocht naar welke manier voor jou het beste werkt!

  • 2

    Test jezelf
    Jezelf toetsen is een goede leerstrategie om in te zetten voor het leren van je toetsen. Waarom is jezelf toetsen een goede leerstrategie? Je moet informatie ophalen uit je geheugen en daardoor onthoud je het beter dan dat je nog ‘een paar x doorleest’. Als je het niet weet, zoek het dan op en probeer het later nog een keer. Door het stellen van vragen ga je dieper nadenken over de lesstof. Hierdoor worden hersencellen gestimuleerd om flink aan het werk te gaan!

  • 3

    Maak een oefentoets
    Vaak zit er in je lesboek wel een oefentoets. Maak gebruik van deze oefentoetsen. Dit is een mooie manier om te leren en actief bezig te zijn met de lesstof. Vergeet niet de oefentoets na te kijken. Anders weet je nog steeds niet of je klaar bent voor de toets! Geen oefentoets? Kies opdrachten uit je werkboek en maak die nog een keer!

  • 4

    Leer regelmatig
    Natuurlijk is het voor alle vakken belangrijk om regelmatig te leren. Als je regelmatig leert, hoef je niet heel lang voor een vak te blokken. Een ander voordeel: je hoeft niet de dag voor de toets enorm te blokken en te stressen.

  • 5

    Leer ontspannen
    Het is belangrijk dat je ontspannen leert, want als je ontspannen leert, leer je beter. Laat beginnen, levert stress op en je doet er ook nog eens heel lang over, omdat je niet ontspannen bent. Als je niet ontspannen bent, kan je de lesstof minder goed onthouden.

  • 6

    Begin op tijd
    Als je op tijd begint met leren, kan je de stof die je moet leren ook goed verspreiden. Verspreiden van je leermomenten is één van de strategieën die effectief is en ervoor zorgt dat je de stof goed onder de knie hebt. Dat wil toch iedereen?

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder