Effectieve leerstrategie 2: Interleaved Practice

De tip van deze week gaat over Interleaved Practice. Dit is de tweede effectieve leerstrategie. Vorige week schreef ik een tip over de eerste effectieve leerstrategie: Retrieval Practice. 

 

De leerstrategieën op een rij

Als ik het heb over leerstrategieën, heb ik het over vier effectieve leerstrategieën. Deze vier effectieve leerstrategieën komen naar voren uit verschillende onderzoeken: 

  1. Retrieval Practice
  2. Interleaved Practice
  3. Spaced Practice
  4. Dual Coding

Aankomende weken ga ik alle leerstrategieën uitleggen. Wat houdt de leerstrategie precies in? Maar vooral: hoe kan je deze leerstrategie inzetten in je klas? 

 

Leerstrategie: Interleaved Practice

Interleaved Practice is het afwisselen van onderwerpen en/of type vragen, zodat het brein continu aan het werk gezet wordt. Dat is ontzettend belangrijk. Actief bezig zijn, want dat zorgt voor een groot leerrendement bij jouw leerlingen!

 

Wat ik veel zie gebeuren?

Op veel scholen zie ik dat de lesmethode wordt ‘afgewerkt’. Hoofdstuk afgerond? Snap je het? Oké, dan gaan we door! 

We werken zo hele lesboeken hoofdstuk per hoofdstuk af. Natuurlijk snap ik dat je werkt met een lesmethode en dat daar een bepaalde opbouw in zit. Maar ik denk dat we veel te veel in blokken werken. 

Als we kijken naar hoe we leerlingen kunnen helpen bij het leren, is dat eigenlijk is dat niet effectief. Het is veel effectiever om af te wisselen in oefeningen en onderwerpen. Het is veel beter om af te wisselen, zodat we continu moeten nadenken en leren niet op de automatische pilot gaat.  

 

Hoe werkt deze leerstrategie precies? Waarom is hij zo effectief?

Er is onwijs veel onderzoek gedaan naar het interleaving effect. Ik ga je niet vervelen met al die onderzoeken, maar heel kort gezegd: het afwisselen is heel effectief. 

Op scholen werken we vooral van hoofdstuk naar hoofdstuk, of van blok naar blok. Dat zien we ook gebeuren als leerlingen thuis aan het leren zijn. Leerlingen leren bijvoorbeeld Frans woordjes A en die herhalen ze twee keer. Daarna gaat de leerling door naar Frans woordjes B en herhaalt deze ook twee keer. 

Dat komt er dan zo uit te zien: 

AAA

BBB

CCC

Leerlingen leren op deze manier veel te veel geblokt. Dat is wat je niet wilt! Maar wat wil je wel? 

 

Het interleaving effect inzetten 

Je wilt dat leerlingen het interleaving effect gaan inzetten. Dat kan je doen door de blokjes af te wisselen. Bijvoorbeeld: ABC en daarna BAC en daarna CAB. 

Als je naar de onderzoeken kijkt, zie je dat in blokjes leren op korte termijn effect heeft. Maar helaas pindakaas, want op de lange termijn is deze strategie niet effectief. Dus als jij je leerlingen wilt helpen bij het leren, is het van belang dat jouw leerlingen het interleaving effect gaan inzetten! Op deze manier kan je je leerlingen echt helpen bij het leren leren. 

 

Voordelen van deze leerstrategie  

Stel jij gaat deze leerstrategie aankomend schooljaar inzetten in je klas. Je gaat continu afwisselen tussen de onderwerpen, zodat er een connectie komt tussen al die verschillende onderwerpen. Op die manier creëer jij een brede basis/kennis bij je leerlingen! 

Tevens moeten de hersen van jouw leerlingen veel en veel harder werken en dat zorgt ervoor dat het leerrendement groter is en dat leerlingen meer leren! 

 

Voorwaarden

Er zijn een paar voorwaarden als jij met deze leerstrategie wilt gaan werken. Ten eerste is het van belang dat de leerlingen de lesstof goed begrijpen voordat je gaat afwisselen. Begrijpen ze het niet, dan zorgt dit voor een overbelasting van het werkgeheugen. 

Ten tweede is het van belang dat de onderwerpen die je gaat afwisselen, wel verwant en verbonden met elkaar moeten zijn. Bijvoorbeeld bij geschiedenis. Kies 1 overkoepelend thema en ga daarin afwisselen. 

En als laatste: ga niet afwisselen in vakken. Want als je gaat afwisselen met vakken, dan krijg je ook een overbelasting van het werkgeheugen. 

Deze laatste tip deel ik vaak met leerlingen. In de praktijk zien wij dat leerlingen thuis veel en snel afwisselen met vakken. Omdat ze niet goed weten hoe ze iets moeten leren, een slechte focus en concentratie hebben. Best logisch, maar helemaal niet handig. 

 

Interleaved practice in de klas 

Zoals beloofd in deze tip ook concrete tips om Interleaved Practice in te zetten in je klas! Zit je er klaar voor? Daar komen ze! 3 concrete tips om deze strategie in te zetten: 

 

Tip 1: Blik terug op andere lessen 

Blik terug op andere lessen. Niet alleen op de vorige les. Natuurlijk is het heel goed om terug te blikken op de vorige les, maar blijf leerlingen prikkelen! Blik dus ook terug op een paar lessen daarvoor. Waar hebben we het toen over gehad? 

Zet werkvormen in zoals Braindump of Free Recall om de informatie actief op te halen. 

 

Tip 2: Laat leerlingen oefenvragen door elkaar maken

Klinkt heel simpel en dat is het. Pak het lesboek h11 en h2 en haal daar een aantal oefeningen uit. Zet deze oefeningen/opdrachten in een Kahoot. Mooie oplossingen om oefenvragen door elkaar te maken. 

Op deze manier wordt het brein iedere keer aan het werk gezet en dat is wat je wilt! 

Ben je niet zo technisch? Geeft niks! Pak dan een papieren envelop en stop daar de verschillende opdrachten in van h11 en h2. Deel deze envelop uit en laat leerlingen op die manier in de les verschillende opdrachten maken. 

 

Tip 3: Bespreek het interleaving effect

Leerlingen hebben vaak geen idee hoe ze leren en wat het beste werkt. Daarom is het van belang om dit soort informatie ze te delen. Waarom is het interleaving effect belangrijk? 

Leg leerlingen ook uit dat het helemaal niet prettig voelt. Het voelt juist niet fijn. Wij horen vaak van leerlingen dat ze dan zeggen “Zie je wel, ik snap het niet”. Dat is echt iets waar ze doorheen moeten! 

Bij deze een belofte van mij voor jou en je leerlingen: Deze leerstrategie zorgt ervoor dat jouw leerlingen beter leren op de lange termijn! 

 

Ik ben benieuwd, welke tip ga jij aankomend schooljaar toepassen? Laat het me weten!  

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder