Heb jij een groeimindset?

Wat is mindset? 🧠

Mindset staat voor de overtuiging hoe je over jezelf denkt. Vooral over je intelligentie en je talenten. Je hebt kinderen die hebben een vaste mindset en kinderen met een groei mindset. ⁠

Wat is het verschil?⁠

Kinderen met een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten geboren en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Dus je bent dom of slim en dat is het. ⁠ Kinderen met een groeimindset geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven ontwikkelen. Je talenten zijn slechts het begin. Je kan steeds blijven groeien. Van fouten kan je leren. Kinderen met een groeimindset geven minder snel op. ⁠

⁠Het maakt niet uit welke mindset je hebt, want je kan je mindset trainen. Je kan dus van een vaste mindset een groeimindset maken. Leuk he?!⁠ Wil je weten hoe je je mindset in de klas kan trainen? Lees dan snel verder!

Tips om positiever te denken

Uit mijn ervaring in mijn praktijk, merk ik dat kinderen het steeds lastiger vinden om fouten te maken. Ze willen het graag in één keer goed doen. Ze zijn bang om te falen. Terwijl het zo gigantisch belangrijk is om fouten te maken, want juist dan leer je het meeste. Vanuit ’t Leerlab geef ik kinderen praktische tools om positiever te denken. Hoe kan je je vaste mindset ombuigen naar een groeimindset?

Hieronder een paar tips voor je op een rijtje! De tips kan je in de klas proberen, maar kan je ook meegeven aan je leerlingen, zodat ze er thuis mee aan de slag kunnen!

  • 1

    Tip 1: Positiviteitsdagboekje!

    Maak gebruik van een positiviteitsdagboekje. Wat is precies de bedoeling? Schrijf elke dag minimaal 5 dingen op. Let op: het mogen alleen maar positieve dingen zijn. Bijvoorbeeld: Wat ging goed? Wat heb je geleerd? Wat heb je overwonnen? Wat was een fijn moment? Waar ben je dankbaar voor? Waar werd je blij van? Of waar moest je heel hard om lachen? Alles is goed! Als het maar 5 dingen zijn die positief zijn!

  • 2

    Tip 2: Werk je gedachten uit!

    Heb je veel negatieve gedachten? Schrijf deze gedachten eens op. Wat gebeurde er precies toen je dit dacht? Wat dacht je precies? Hoe voelde het? Hoe ging je je gedragen en wat was het uiteindelijke gevolg?

    Op deze manier krijg je inzicht wat een negatieve gedachten met je doet. Werk dan ook voor jezelf uit wat het zou kunnen doen als je kiest, in dezelfde gebeurtenis, voor een positieve gedachten. Wat voel je dan? Wat gebeurt er dan? Hoe voelt dat en wat is dan het gevolg.

  • 3

    Tip 3: Mindfulness

    Mindfulness, ik geloof er heilig in dat dit heel goed werkt. Het hoeft helemaal niet zweverig te zijn, maar het zorgt ervoor dat je even helemaal ontspannen bent en je goed voelt. Wil je een voorbeeld mediatie? Laat het me weten, dan stuur ik je er eentje op die je thuis zou kunnen proberen!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder