Hoe gemotiveerd is jouw leerling?
Motivatie is één van de bouwstenen van de Leerlabmuur. De muur begint bij jezelf kennen en de tweede steen is motivatie.
Motivatie is wat mij betreft een heel belangrijke bouwsteen. Een bouwsteen die volgens mij veel te vaak wordt overgeslagen. Als jij wilt dat leerlingen wat gaan doen met je tips over leren leren of de tips over plannen, dan is het belangrijk om te beginnen bij de motivatie van de leerling.
Zet motivatie op de eerste plaats!
Ga eerst aan de slag met de motivatie van jouw leerlingen, voordat je concrete tips deelt op het gebied van leren leren en plannen. We gaan ervan uit dat leerlingen wel gemotiveerd zijn om het probleem op te lossen. Maar heel eerlijk, dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Misschien vinden jouw leerlingen helemaal niet dat ze een ‘probleem’ hebben?
Docenten trekken vaak zelf te snel conclusie en gaan te snel praktisch aan de slag met hun leerlingen. Ze helpen met het maken van een overzicht, planning of een andere manier van leren. Docenten zijn heel hard aan het werk.
Maar is dat wel wat de leerling nodig heeft?
Is jouw leerling wel gemotiveerd om aan de slag te gaan?
Voordat je in actie komt, is het belangrijk om de motivatie van je leerling te ‘onderzoeken’ en te beïnvloeden. Je kan de motivatie van de leerling beïnvloeden door verandertaal te ontlokken. Als de leerling genoeg verandertaal spreekt, pas dan kom je in actie en ga je aan de slag.
Ik ben benieuwd, sla jij vaak de motivatie over van je leerlingen?
In mijn online training vertel ik hoe je leerlingen gemotiveerd krijgt! Ik leg uit hoe je verandertaal kan ontlokken in gesprekken en in je lessen, maar natuurlijk geef ik je ook een heleboel praktische tips en werkvormen om jouw leerlingen te leren leren en plannen.
Maar zet deze alleen in als ze er genoeg motivatie is…..
Nieuwsgierig naar de online training? Meld je hier snel aan!