Hoe ik vroeger voor mijn proefwerk leerde

In deze blog wil ik jullie graag even mee terug nemen in de tijd. In de tijd dat ik nog op de middelbare school zat.

Toen ik naar de middelbare school ging, woonde ik een klein dorpje buiten Groningen. Elke dag stapte ik op de fiets en fietste ik samen met mijn vriendinnen naar school. Ik was best een brave leerling. Ik maakte mijn huiswerk, kwam (bijna) nooit te laat, werd er niet uitgestuurd. Kortom het ging eigenlijk best goed. Maar waar ik tegenaan liep was het leren voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.

Ik wist niet goed hoe ik het moest aanpakken. Zoveel tekst. Hoe zorg je ervoor dat je dat kan onthouden?

Op school kreeg ik het advies om een samenvatting te maken.
Maar hoe maak je dan een samenvatting? En wat is een goede samenvatting?

Niemand die mij dat vertelde.

 

Wat ik uiteindelijk deed?

Stel ik had een proefwerk voor aardrijkskunde en ik moest hoofdstuk 3 leren. Wat ik deed? Ik schreef heel hoofdstuk 3 over en dat was dan mijn samenvatting. Want hoe kon ik bepalen wat belangrijk was en wat niet? Ik was veel te bang om dingen niet op te schrijven. Want misschien kwam dat wel op de toets. Je begrijpt vast, ik was heel veel bezig met school.  Lang aan het leren. Lag ik weer in m’n bed de hele samenvatting hardop aan mezelf aan het voorlezen. En nog een keer. En nog een keer. Helemaal niet efficiënt. Daardoor bleef er ook weinig tijd over voor leuke dingen. Kortom ik was een puber die veel met school bezig was.

En je raadt het al: ik haalde helemaal geen goed cijfer voor de toets van aardrijkskunde. Ik begreep er niks van. Wat deed ik toch verkeerd? Hoe moest ik dan leren? Ik had toch het advies van mijn docenten opgevolgd?

Ik zie steeds vaker kinderen die hier moeite mee hebben waardoor ze vastlopen. Ze raken gefrustreerd, hun motivatie verdwijnt en het gevolg is dat ze steeds minder gaan doen. En misschien wel blijven zitten. Ik geloof dat dat anders kan en heb daarom mijn eigen Planagenda en online training ontwikkeld waarbij ik kinderen leer leren en plannen. Wil je meer weten? Kijk dan eens rustig rond op de website. Heb je nog vragen? Of wil je gewoon eens een keer kletsen?

Neem gerust contact met me op!

Meer tips om beter te leren

Zo leer je jouw leerlingen effectief leren!

Je wilt je leerlingen heel graag helpen bij het leren leren, je weet alleen niet goed waar je moet beginnen. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar leren en het internet staat vol met theorieën en informatie. Er is zoveel geschreven. In de tip van deze week geef ik een je een overzicht van de 4 effectieve leerstrategieën. Lekker overzichtelijk en duidelijk!

Lees deze tip in 5 minuten
Lees verder

Actieve leerstrategie: Leren met woordkaartjes

Leren is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen actief nadenken en graven in hun geheugen. In de tip van vandaag leg ik uit hoe leerlingen actief kunnen leren met woordkaartjes. 

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Werkvorm: de Vragenpot!

In gesprekken met docenten merk ik dat ze genoeg theorie kunnen vinden over leren leren, maar dat ze vooral op zoek zijn naar praktische voorbeelden en tips om uit te kunnen voeren in hun lessen. In mijn Mastermind en online training voor docenten deel ik veel praktische tips en werkvormen. In deze Tip ook een praktische en actieve werkvorm die je morgen al kan inzetten.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder