Hoe leer je leren?

Hoe leer je leren? Dat is een vraag die ik vaak krijg, want hoe zorg je ervoor dat de lesstof nou écht blijft hangen? Hoe kan je ervoor zorgen dat jij de lesstof leert? ⁠Heel veel kinderen die ik in ’t Leerlab tref of die ik op scholen spreek, weten niet hoe ze moeten leren. Vaak kiezen voor de ‘leerstrategie’ doorlezen, omdat ze niet goed weten hoe ze het leren moeten aanpakken.

⁠Vroeger toen ik op de middelbare school zat, had ik ook geen idee hoe ik moest leren. Vooral de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Hoe kreeg ik al die lappen tekst in m’n hoofd? Op school kreeg ik het advies om een samenvatting te maken. Maar hoe maak je dan een samenvatting? Wat is een goede samenvatting? Hoe begin je? Niemand die mij dat vertelde.

Wat ik uiteindelijk deed? Als ik hoofdstuk 3 moest leren, schreef ik heel hoofdstuk 3 over en dat was dan mijn samenvatting. Want hoe kon ik bepalen wat belangrijk was en wat niet?

Je begrijpt dus ook, ik was veel tijd kwijt aan school. Hele hoofdstukken overschrijven en daarna nog heel lang leren. Lag ik in m’n bed de hele samenvatting hardop aan mezelf aan het voorlezen. En nog een keer. Mijn cijfers? Tja, de ene keer voldoende, maar de andere keer een onvoldoende.

Ik was veel tijd kwijt aan school en ik leerde helemaal niet efficiënt. Daardoor had ik ook weinig tijd voor andere leuke dingen. ⁠

Ik merk dat de scholen in Nederland kinderen en jongeren heel veel leren, maar eigenlijk niet hoe ze moet leren. Ik denk dat dat anders kan. Ik wil jullie leren hoe je kan leren en hoe je dat zo efficiënt mogelijk kan doen. Zo heb je meer tijd over voor leuke dingen en wie wil dat nou niet?

Daarom heb ik een online training gemaakt. Deze training leert hoe jij het beste kan leren. Welke leerstrategieën zijn effectief en welke juist niet?

Meer weten? Kijk dan even hier! 

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder