Hoe ontdek je welke leerstrategie het beste bij de leerling past?

Een vraag die ik van een van mijn volgers op Instagram kreeg. Hoe bepaal je welke leerstrategie nou het beste bij jouw leerlingen past? In de tip van deze week het antwoord!

Leren Leren

Er wordt momenteel heel veel gesproken geschreven over leren leren. Wat mij betreft een goed teken, omdat ik vind dat leren leren een vaardigheid is die we leerlingen moeten aanleren!

Gek op leren!

Wij mensen zijn gek op leren. Alleen is het probleem dat wij mensen de verkeerde leerstrategieën inzetten als we iets moeten leren. We kiezen voor leerstrategieën die fijn en gemakkelijk voelen. Wij zien dat veel leerlingen kiezen voor de leerstrategie lezen, maar dit is helemaal geen effectieve leerstrategie. Dus daarom vind ik het zo belangrijk dat er in het onderwijs aandacht wordt besteed aan leren en hoe je dat moet doen.

Onderzoek en leren

Als we kijken naar onderzoeken en leren, zijn er vier effectieve leerstrategieën:

Retrieval Practice: actief ophalen van de informatie uit je geheugen.
Interleaved Practice: afwisselen van onderwerpen en/of type vragen.|
Spaced Practice: leermomenten verspreiden in de tijd.
Dual Coding: woord en beeld combineren.

Deze leerstrategieën werken voor alle leerlingen. Zijn voor alle leerlingen effectief. Alleen zijn er binnen deze effectieve leerstrategieën, verschillende vormen of manieren om te leren. Het is belangrijk dat de vormen die jij aanbiedt, actief zijn. De leerlingen moeten echt nadenken over de lesstof. Overschrijven of herlezen zijn vormen waarbij leerlingen niet/te weinig moeten nadenken en waardoor ze de stof niet voldoende zullen onthouden.

Om erachter te komen welke manier van leren bij jouw leerling past, is het belangrijk dat je in je les verschillende vormen gaat integreren. Ga bijvoorbeeld aan de slag met de Cornell Methode, Kernwoorden, Woordkaartjes of de Braindump.

Variatie en modellen

Bied zoveel verschillende mogelijkheden aan, zodat de leerlingen uit verschillende manieren van leren kunnen kiezen. Daarbij is het van belang dat je de verschillende manieren en vormen aanleert. Deel, doe voor en laat leerlingen samen de verschillende opties ervaren.

4 stappen bij het aanleren van leerstrategieën

Bij het aanleren van leerstrategieën ben jij als docent onwijs belangrijk. Je bent een rolmodel. Doe aan modeling, bouw steigers voor de leerlingen, zodat je ze helpt bij het leren en ontdekken van verschillende manieren van leren.

Werk vanuit vier stappen:

  • 1

    Ik doe het voor

  • 2

    Wij doen het samen

  • 3

    Jullie doen het samen

  • 4

    Jij doet het zelf

Leren is een ontdekkingsreis

Leren is een ontdekkingsreis. Door jouw leerlingen verschillende mogelijkheden aan te bieden om een toets te leren, kunnen leerlingen erachter komen welke manier van leren voor hen werkt. Dat is verschillende per leerling, maar kan zelfs verschillend zijn per vak. Geef leerlingen de tijd om proberen en de verschillende actieve leerstrategieën eigen te maken.

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder