Je kan het nóg niet!

Iets wat je nog niet kan, kan je leren! In een van mijn vorige blogs schreef ik over groeimindset. Het woordje nog heeft een grote impact. Het betekent namelijk dat je het wel kan leren. Vandaag geef ik je meer informatie over je brein. Waarom? Omdat ik wil dat je weet dat je beter kan worden in de dingen die je leert of doet. Wat dat ook mag zijn! Hockey, Engelse woordjes, Geschiedenis leren of piano spelen. Je kan het nu nog niet, maar je kan het leren!

Er was eens…

Er was eens een meisje die graag heel goed gitaar wilde spelen. Ze ging een paar keer aan de slag, maar het lukte niet zo goed. De noten die uit de gitaar kwamen leken helemaal niet op de noten van haar favoriete liedjes. Ze raakte gefrustreerd, had geen zin meer en stopte met gitaar spelen. Ze besloot dat ze er niet goed in wat. Dat meisje, dat meisje was ik. Misschien herken je jezelf wel in mijn verhaal? Misschien denk je dat jij wel slecht bent in bijvoorbeeld geschiedenis, Frans of wiskunde?

Goed nieuws!

Maar er is goed nieuws! Op een dag leerde ik meer over de werking van mijn brein en toen veranderde er wat. De laatste tijd weten we steeds meer over het brein. Er is veel onderzoek gedaan en we krijgen steeds meer manieren om het brein te bekijken. Bijvoorbeeld door scans. Je kan zelfs op een scan zien wanneer iemand veel heeft geoefend.

 

Het brein

Het brein is een orgaan in je lichaam en bestaat uit cellen en weefsel. Je brein zit in je hoofd. We noemen het ook wel de hersenen. Het brein ontvangt signalen uit je hele lichaam en die komen via je zenuwen terecht in je brein. Door je brein kan je denken, onthouden, zien, horen en voelen. Kortom, een heleboel!

 

Trainen maar!

Elk brein is anders. Veel mensen geloven dat het vast staat hoe slim iemand is. Ze geloven dat je ‘slim’ of ‘dom’ bent of ‘gewoon normaal’. Dat je zo wordt geboren en dat je zo van de rest van je leven blijft. Maar weet je wat het leukste is? Je kan je brein trainen. Je brein kan je veranderen en is dus maakbaar. Je brein verandert door de dingen waarover je denkt, dingen die je leert en die dingen die je vaak doet.

Breinonderzoekers zijn erachter gekomen dat je het brein kunt trainen, net als een spier. Als je het veel en op de juiste manier gebruikt, wordt je brein sterker. Om een sterk brein te houden, moet je wel regelmatig trainen.

 

Oefenen

Je brein wordt sterker als je oefent. Je kunt dus beter/slimmer worden in iets.

Ga even terug in de tijd. Weet je nog hoe je hebt leren fietsen? Kon je dat direct? Of ben je begonnen op een loopfietsje? Misschien had je ook wel een driewieler en toen je wat ouder was mocht je op een echte fiets fietsen. Eerst natuurlijk met zijwieltjes en daarna met wat hulp van je ouders. Door te oefenen, te vallen en weer op te staan leerde je fietsen. Nu fiets je waarschijnlijk zonder erbij na te denken.

Oké, nu heb je wat informatie over het brein, maar wat betekent dat nou voor jou? Het betekent in ieder geval dat iedereen beter kan worden in wat je leert en doet. Maar hoe zorg je er nou voor dat het beter gaat? Of dat je er beter in wordt? Hoe kan je dat nou het beste aanpakken? Nou, eigenlijk heel simpel.

  • 1

    Veel oefenen

  • 2

    Herhalen

  • 3

    Veel uitproberen

  • 4

    Neem pauze

  • 5

    Verschillende manieren gebruiken om te leren

Hopelijk heb je nu geleerd dat je niet ‘slim’, ‘dom’ of ‘gewoon normaal’ bent, maar dat je er beter in kunt worden!
Wil jij nou meer weten over hoe je het beste kan leren? Bekijk de online training van ’t Leerlab eens!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder