Je kan het nóg niet!

Tja, je zal het bijna niet geloven, maar ook ik heb m’n twijfels. Twijfels over mezelf, twijfels over keuzes die ik moet maken en ga zo maar door.

Vroeger toen ik jong was twijfelde ik ook heel veel. Vooral over wat andere mensen wel niet van mij zouden denken en vinden. Was ik wel knap genoeg? Wel dun genoeg? Vonden mijn vriendinnen mij wel grappig? Misschien herken je het wel?

Ik twijfelde ook toen ik met ’t Leerlab begon. Ik dacht regelmatig: “Dit kan ik toch helemaal niet!? Er zijn vast andere mensen die veel beter zijn dan ik.” Ik dacht vooral dat ik het niet kon en twijfelde aan mezelf. En heel eerlijk, die twijfels spelen nu nog steeds af en toe op. “Doe ik het wel goed? Komen er wel genoeg mensen naar ’t Leerlab? Vinden kinderen het wel fijn in ’t Leerlab? Help ik ze echt verder?”

Best wel stom eigenlijk, want ik leer kinderen altijd “Ik kan het NOG niet.”. Als je denkt dat je het niet kan, dan is er een hele grote kans dat het je ook niet lukt. Je gaat er niet aan beginnen, omdat je toch denkt dat je het niet kan. Als je denkt dat je het NOG niet kan, is er een grote kans dat je het toch gaat proberen, gaat oefenen en steeds beter wordt. En dat je het uiteindelijk dus toch kan.

Pippi Langkous is voor mij een fantastisch voorbeeld als ik twijfel over of ik iets wel of niet kan. Pippi zegt zelfs: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’

Wauw, mooie uitspraak niet?

Hoe eigenwijs en onverstandig Pippi af en toe ook leek, eigenlijk is ze ontzettend wijs. Als ik nu aan Pippi denk, denk ik aan iemand die in oplossingen denkt, lef toont, eigen keuzes maakt en iedereen waardeert om wie hij of zij is.

Dus als ik twijfel, denk ik aan Pippi en haar wijze woorden en uitspraken! Jij vanaf nu ook?

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder