Leren kan je leren!

Zet je hersenen aan het werk!

Door actief bezig te zijn met de lesstof, moeten je hersenen werken. Dat is leren.

Leerlingen leren vaak door een tekst opnieuw te lezen, te markeren of een samenvatting te maken. Deze strategieën werken niet goed, omdat leerlingen niet actief bezig zijn. Je hersenen doen op dat moment niet zoveel.

 

Hoe komt de lesstof in je geheugen?

Wil je dat de lesstof goed opgeslagen wordt in je brein? Ga actief bezig met de lesstof. Dan onthoud je de lesstof beter.

Actief bezig met de lesstof betekent niet per se dat je actief bezig bent met de lesstof. Dat zou betekenen dat je ook gewoon gedachteloos de informatie kan overschrijven. Dan ben je natuurlijk nog steeds niet aan het leren.

Nadenken over de stof!

Actief bezig met de lesstof betekent dat je actief over de informatie na moet denken. Doordat je nadenkt over de lesstof, onthoud je het beter. De verbindingen tussen de neuronen, hersencellen, wordt sterker en daardoor leer je.

 

Hoe kan je actief leren?

Er zijn een heleboel verschillende manieren om actief te leren. Het is vooral belangrijk dat je ontdekt wat voor jou het beste werkt. Het kan best zijn dat dat per vak verschillend is. Ga op ontdekkingstocht en ontdekt welke actieve leerstrategie voor jou werkt!

 

Voorbeelden van actief bezig met de lesstof!

  • 1

    Oefeningen maken!

  • 2

    Woordkaartjes maken!

  • 3

    Kernwoorden op schrijven!

Wil je meer leren over actief leren? De online training leren leren van ‘t Leerlab is tot en met maandag 12 oktober geopend. Koop je ticket snel!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder