Leren leren, stap 2: begrijp ik dit?

Vorige week las je in mijn blog de eerste stap om tot leren te komen: binnenkomen. Als je iets wilt leren, is het belangrijk dat de informatie binnenkomt. Zit je bijvoorbeeld te leren met muziek op of praat je tijdens de les, dan weet je zeker dat de informatie niet binnenkomt.

In deze blog vertel ik je meer over de tweede stap: begrijpen. Het is ontzettend belangrijk dat je de stof begrijpt. Als jij een Chinees lesboek voor je neus hebt liggen, begrijp je er niks van. Maar het kan ook zijn dat je in je eigen lesboek bezig bent, maar het nog steeds niet snapt.

Wat moet je dan doen als je er niks van snapt?

Ga op zoek naar:

  • De betekenis
  • Het totaaloverzicht
  • De verbanden

 

De betekenis

Informatie kun je uit je hoofd leren, maar je kan het veel beter onthouden wanneer je de betekenis ook echt begrijpt.

Voorbeeld: er zijn op de wereld twee verschillende soorten neushoorns: de witte neushoorn en de zwarte neushoorn. Maar ze zijn allebei grijs. Hoe weet je nou welke neushoorn de witte is en welke de zwarte?


Het verhaal achter de neushoorn

Toen de Engelsen vroeger in Afrika kwamen noemden ze de neushoorns met een brede lip: wide lip. Wide lip werd door anderen verstaan/begrepen als white lip, een witte lip. Daarom heeft de neushoorn met de brede lip een witte neushoorn. De andere, met punt neus, werd het tegenovergestelde genoemd: zwarte neushoorn. Best logisch! Als de betekenis begrijpt, hoef je het bijna niet meer uit je hoofd te leren, want je ziet het zo voor je. Dus kijk bij je lesstof altijd of je de betekenis kan achterhalen.

 

Het totaaloverzicht

Stel je voor: je ligt met je op de grond en met je neus 3 centimeter boven de grond en ziet verse, groene grassprietjes. Je kruipt wat verder en je merkt dat het gras wit wordt. Je snapt er niks van. Waar ben je? Doordat je zo dicht op de grond zit, weet je niet precies op welke plek je bent. Je ziet alleen de kleine details: groen gras en wit gras. Dan is het lastig om er één totaaloverzicht van te maken. Als je gaat staan, meer afstand neemt dan zie je direct dat het een voetbalveld is.

Met leren werkt het net zo. Als je alleen maar alle kleine details in je hoofd stampt, dan wordt het een grote chaos in je brein. Kijk eerst over je het totaaloverzicht kan ontdekken. Waar gaat het over? Ga pas later in de op de details.

 

De verbanden

Je stof die je moet leren voor je proefwerken is nooit los zand. Ga opzoek naar de verbanden. Er zijn hoofdzaken en bijzaken en tussen deze twee zijn allerlei verbanden. Om dit goed te kunnen onthouden is het belangrijk dat je de verbanden herkent.

Dus opzoek gaan naar verbanden. Wat heeft de informatie met elkaar te maken? Hoe kan je ze verbinden? Soms zijn er geen verbanden of kan je geen verbanden vinden. Wat moet je dan doen? Als je écht geen verbanden kan vinden, maak dan ezelsbruggetjes om de lesstof te onthouden.

 

Zo, dan ben je opzoek geweest naar de betekenis, het totaaloverzicht en de verbanden en dan kan je verder. De volgende stap is onthouden! Wil je meer leren over leren leren? Bekijk dan de online training van ’t Leerlab!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder