Leren leren stap 3: hoe zorg je ervoor dat je alles onthoudt?

Leren Leren, bij veel kinderen op de middelbare school blijft dit toch een uitdaging. Wat de meeste kinderen doen? Ze lezen en ze lezen. De meeste kinderen denken dat ze op deze manier leren, maar lezen is geen goede leerstrategie. In mijn vorige blog leg ik uit welke leerstrategieën wel werken.

Leren gaat in stappen. Bij deze stappen is het van belang dat je alle stappen op de juiste volgorde doorloopt. Doe je dat niet, dan zal je het ook niet leren.

 

De stappen op een rijtje!

Welke stappen heb je nodig om iets te leren?
De eerste stap is binnenkomen, gevolgd door begrijpen, daarna onthouden en als laatste toepassen.

In deze blog leg ik je de derde stap uit. Benieuwd naar stap 1 en stap 2? Lees hier de blog over binnenkomen. De tweede blog over begrijpen lees je hier.

 

Stap 3: Onthouden

De lesstof is binnengekomen. Je begrijpt de stof en dan komt er een toets en moet je de lesstof onthouden. Hoe doe je dat? Voor het onthouden van je lesstof werk ik met vier pijlers. Deze vier pijlers zorgen ervoor dat de lesstof goed in je hoofd blijft zitten.

De vier pijlers:

  • Structuur
  • Zintuigen
  • Uitzonderingen
  • Herhalingen

Hieronder leg ik deze vier pijlers kort uit:

  • 1

    Structuur
    Helpt bij het begrijpen van de lesstof, maar dus ook bij het onthouden van je lesstof. Dus ga op zoek naar de betekenis, het totaaloverzicht en de verbanden. Wil je hier meer over weten/lezen? Lees dan deze blog: Leren leren, stap 2: begrijp ik dit? Hier geef ik meer uitleg!

  • 2

    Zintuigen
    Zet zoveel mogelijk zintuigen in om de lesstof te onthouden. Je kent de uitspraak ‘een plaatje zegt meer dan 1000 woorden’ vast wel. Maar doe je er ook wat mee als je aan het leren bent? Bedenk plaatjes bij je lesstof. Daardoor kan je het beter onthouden.

    Maak een beeld van de lesstof. Je leest misschien wel eens een boek. Als je een boek aan het lezen bent, bedenk je bijna als vanzelf hoe iets of iemand er uitziet. Probeer dat ook te doen met stof uit je boek. Dat is misschien moeilijker, omdat het minder spannend is, maar probeer het toch, want ook dan onthoud je het beter!

  • 3

    Uitzonderingen
    Het is bewezen dat je uitzonderingen beter kan onthouden. Dus ben je aan het leren? Lukt het je niet om iets te onthouden? Bedenk er iets geks, uitzonderlijk of vreemds van. Dat zorgt ervoor dat je het beter kan onthouden!

  • 4

    Herhalingen
    Herhalen, herhalen, ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is om je lesstof minimaal 3 keer in te plannen. De dag voor de toets ga je alles herhalen. Hoe vaker je de stof herhaalt, hoe minder tijd je kwijt bent als je het de volgende keer weer gaat leren.

    Als je iets leert, maken je hersencellen verbindingen met andere hersencellen. Door te herhalen worden verbindingen sterker en onthoud je het dus beter.

Dus moet je leren? Zorg ervoor dat je de structuur ontdekt, je zintuigen zoveel mogelijk inzet, uitzonderingen maakt en herhaalt!

Succes met het onthouden van je lesstof!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder