Leren moet lastig zijn, dan pas leren jouw leerlingen echt!

't Leerlab

Leren moet lastig zijn, dan pas leren jouw leerlingen echt!

Misschien een verwarrende kop, want je wilt je leerlingen natuurlijk helpen bij het leren leren. Je wilt het misschien wel gemakkelijker maken. Maar als je dat doet, help je je leerlingen juist niet. Als je leerlingen wilt helpen bij het leren leren, effectief leren, moet het leren juist moeilijk zijn. Hoe dat precies zit, leg ik je uit in deze nieuwste tip!

Ik wil je even meenemen in een voorbeeld. In het voorbeeld van Joep. Joep heeft een toets voor Biologie. Hij begint met leren en gaat woorden markeren in de tekst. Daarna schrijft hij wat informatie over in een samenvatting en als laatste herleest hij alles een aantal keer als voorbereiding op de toets.

Joep is goed bezig. Of toch niet?

Helaas is Joep niet goed bezig. Onderzoeken over leren zijn heel duidelijk. Alleen herlezen, markeren of overschrijven zijn geen effectieve leerstrategieën.

 

Wat werkt dan wel als je leerlingen wilt leren leren?

Actief bezig met de lesstof. Nee, daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je fysiek actief bezig moet. Een rondje rennen door het park met je wiskunde boek zorgt er niet voor dat je cognitief actief bezig bent. Laat leerlingen flink nadenken over de lesstof en laat ze ook echt iets met de lesstof doen. Dat is belangrijk: Hard nadenken over de lesstof en ook iets actiefs met de lesstof doen. Hoe harder de leerlingen nadenken over de lesstof, hoe groter de leerwinst.

 

SOI-geheugenmodel

Het SOI-geheugenmodel van Richard Mayer geeft dit heel mooi aan. Het SOI-model van Mayer staat voor: Selecteren, Organiseren en Integreren.

Selecteren

De leerlingen selecteren eerst de belangrijkste informatie van de lesstof. Dit kan de instructie van jou zijn, maar ook een video of een stuk tekst uit het lesboek.

Organiseren

Die informatie organiseren de leerlingen in het werkgeheugen. Je geeft er betekenis aan. Je zoekt verklaringen en verbanden.

Integreren

En tot slot link je die kennis aan de kennis uit je langetermijngeheugen.

Als je wilt dat jouw leerlingen de lesstof onthouden, mag je het moeilijk maken tijdens het leren!

Hoe doe je dat in de klas?

Eigenlijk heel simpel. Zorg ervoor dat je werkt met actieve leerstrategieën. Actieve leerstrategieën motiveren leerlingen om deze drie processen: selecteren, organiseren en integreren te doorlopen.

Actieve leerstrategieën

De leerstrategieën die je zou kunnen inzetten om deze fases te doorlopen zijn bijvoorbeeld:

1

De Cornell Methode

2

Vragen bedenken over de lesstof

3

Kernwoorden opschrijven

5

Uitleggen aan jezelf of iemand anders

Bij deze leerstrategieën nemen de leerlingen de lesstof niet letterlijk over. Er ontstaat een nieuw product. Ze herkneden de lesstof. Dan wordt leren moeilijk en zullen de leerlingen de lesstof beter opslaan.

Het is heel logisch dat veel leerlingen overschrijven (woordjes of teksten). Het overschrijven voelt nuttig, het vraagt veel tijd. Daardoor denken leerlingen dat ze goed bezig zijn. Maar helaas: leerlingen hoeven niet actief na te denken over de lesstof.

Zet dus actieve leerstrategieën in je les als je je leerlingen wilt helpen. Let op: de kwaliteit van het nieuwe product is heel belangrijk. Hoe meer voorkennis en hoe meer kennis over hoe je de effectieve leerstrategieën, des te makkelijker het gaat. Daarom is het zo onwijs belangrijk dat je samen met je leerlingen in de klas er mee aan de slag gaat.

Welke actieve leerstrategie ga jij in je les inzetten? Ik ben benieuwd!

Zoeken

Meer tips om beter te leren

Misschien vind je deze blogs ook interessant.

Ontvang praktische tips en strategieën in je mailbox!

Wil je leerlingen of je kind(eren) helpen beter te leren en plannen? Schrijf je in en ontvang twee keer per maand praktische tips en strategieën.

Ik ga altijd zorgvuldig met je persoonsgegevens om. Meer informatie vind je in mijn privacyverklaring.