Leerlingen en plannen, hoe zit dat?

Tja, dat is een hele uitdaging. Hoe komt het nou dat pubers plannen zo ontzettend lastig vinden? Of dat ze wel een poging doen om aan hun planning te beginnen, maar zich daar uiteindelijk helemaal niet meer aan houden?

Onderzoek wijst uit dat huiswerk plannen, verdelen en organiseren de grootste struikelblokken zijn voor pubesr.

Bij pubers gebeurt er een heleboel. Dat is één van de grote redenen waarom dat plannen bij jouw puber zo moeizaam gaat. Er verandert van alles: lichamelijk, cognitief, sociaal, en emotioneel gebied.

De ontwikkeling van deze gebieden loopt niet gelijktijdig.

 

Lichamelijke veranderingen

De meest zichtbare verandering van de puber is de lichamelijke verandering. Er gebeurt van alles. Zo krijgen jongens de bard in de keel. Krijgen meisjes borsten en worden ze voor de eerste keer ongesteld.

 

Cognitieve veranderen

Maar naast deze zichtbare veranderingen gebeurt er ook van alles in de hersenen. Het hersengebied dat er onder andere voor zorgt dat je kan plannen en organiseren is bij pubers nog lang niet uitgegroeid.

 

Sociale veranderingen

Pubers gaan zich losmaken van het vertrouwde familienest. Ze gaan opzoek naar wie ze zijn en laten hun ouders steeds meer los. Een uitdaging voor het kind, maar ook voor de ouders.

Grote kans dat pubers lak hebben aan wat ouders zeggen of vinden. Logisch, want denk maar eens terug aan de tijd toen jij puber was. Alles wat jouw ouders zeiden of deden was hartstikke stom. Het hoort er bij.

 

Emotionele veranderingen

Tja, jouw leerlingen zijn hoogst waarschijnlijk de ene dag heel blij en de dag daarna heel verdrietig. Niet gek, want de puber is emotioneel erg gevoelig. Ze beleven alles heel intens en houden er van om te overdrijven.

Daarnaast vindt jouw leerlingen het lastig om keuzes te maken. Zo zijn ze een ster in uitstellen. Wil je meer lezen over uitstellen lees dan deze blog: tips tegen uitstelgedrag.

Je kan eigenlijk concluderen dat de hersenen van de puber nog niet klaar zijn. Dat zorgt ervoor ze waarschijnlijk regelmatig last heeft van de volgende dingen:

  • 1

    Moeite om overzicht te houden

  • 2

    Een slechtere concentratie

  • 3

    Moeite met plannen en anticiperen

  • 4

    Moeite om keuzes te maken en prioriteiten te stellen

  • 5

    Kan moeilijk omgaan met kritiek en tegenslagen

We overschatten jongeren vaak. We denken dat de puber al erg zelfstandig is en alles alleen kan. Dat is niet waar. Jouw leerlingen hebben vrijheid nodig om zelf keuzes te maken en te ervaren dat ze het kunnen. Maar daarnaast hebben jouw leerlingen ook structuur en grenzen nodig.

En nu? Hoe moet het nou met de planning van jouw leerlingen? Want ik kan wel zeggen dat de leerlingen het nog niet kunnen, maar daar schiet niemand iets mee op.

Help jouw leerlingen met het maken van een planning. Ze kunnen het nog niet zelf. Ze zouden het misschien wel heel graag willen, maar de hersenen zijn er nog niet aan toe.

Wil jij in jouw klas aan de slag met plannen? De Planagenda van ’t Leerlab kan jullie hierbij helpen!

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder