Stop met alleen maar doorlezen!

Heel veel kinderen doen het: leren door te lezen en nog eens te lezen! Jij ook? Ik begrijp het. Meestal komt het omdat je geen idee hebt hoe je precies moet leren. Dus ga je maar lezen, nog eens lezen en nog eens lezen. Als je als vader of moeder dan vraagt of je goed geleerd hebt, zal je waarschijnlijk ja zeggen.  Je denkt oprecht dat je goed geleerd hebt voor je proefwerk. Maar bij deze wil ik een oproep doen. Wil ik je vragen om te stoppen met lezen en nog eens doorlezen!

Waarom?

Als je de tekst doorleest en nog eens doorleest krijg je het gevoel dat je de lesstof kent, maar als je een dag later of een paar dagen laten een toets hebt, weet je niets meer! Je kan je misschien nog vaag herinneren waar de plaatjes in het boek stonden, maar heel veel meer niet.

Hoe kan dat?

Als jij de tekst leest en nog eens leest krijg je het gevoel de tekst en de stof te kennen, maar wat er eigenlijk gebeurt, is dat je de tekst en afbeeldingen herkent. Je kent het dus niet! Het zit in je kortetermijngeheugen.

Wij mensen hebben erg de neiging om onze kennis en vaardigheden te overschatten. Kortom: we denken heel erg positief over onszelf. Dus als jij dat biologie hoofdstuk hebt gelezen en je vader of moeder vraagt daarna: “Heb je goed geleerd?” dan denk jij dus dat je de kennis en informatie van die tekst nog best goed weet. Maar dat is dus niet het geval. Je houdt jezelf enorm voor de gek.

Dus stop met doorlezen en ga actief bezig met de lesstof! Als je actief bezig gaat met de lesstof moeten je hersenen harder werken en zal je de lesstof beter onthouden. Op deze manier komt het in je langetermijngeheugen en dat is wat je wilt.

Wat kan je doen om actief bezig te gaan met de lesstof?

Hier een paar tips voor jou op een rijtje!

  • 1

    Kernwoorden
    Lees de tekst en bedenk kernwoorden over de tekst en schrijf ze op. Lees daarna de tekst nog een keer (het liefst hardop) en kijk of jouw kernwoorden kloppen. Vul aan waar nodig.

  • 2

    Woordkaartjes
    Maak voor de talen woordkaartjes om te leren. Aan de ene kant van het kaartje schrijf bijvoorbeeld het Engelse woord en aan de andere kant de Nederlandse vertaling.

  • 3

    Oefeningen
    Maak oefeningen/opdrachten opnieuw en kijk na!

Welke tip ga jij proberen?

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder