Vraag om hulp; je hoeft het niet alleen te doen

Vandaag een blog over hulp vragen. Tijdens het werken met kinderen en tieners merk ik vaak dat ze het lastig vinden om hulp te vragen. Jij ook?

Aan de ene kant heel mooi, want dat betekent dat je goed kan doorzetten, probeert en graag zelf dingen willen oplossen.

Maar aan de andere kant zie ik ook dat kinderen het lastig vinden om fouten te maken, het graag heel goed willen doen. Ze durven niet om hulp te vragen. Wat een gemiste kans. Samen weet je meer dan één. En natuurlijk weet of kan je niet altijd alles.

Dus vind je het lastig om een planning te maken, zorg ervoor dat je samen met iemand een planning maakt. Snap je wiskunde niet helemaal? Vraag je vader, je buurman of de wiskunde docent op Youtube om hulp!

Hulp inschakelen betekent niet falen of een teken van zwakte. Integendeel! Hulp in schakelen vind ik teken van lef en moed! Je staat open om te leren. Je wilt beter worden en schakelt daar de juiste mensen voor in!

 

Waarom om hulp vragen?

Als het je lukt om hulp te vragen, zal je veel positiviteit ervaren.

Om hulp vragen zorgt voor minder stress!
Doordat je niet meer alles alleen hoeft te doen en op te lossen, zorgt het letterlijk voor lucht. Je kunt je beter ontspannen. Je zit niet meer uren aan wiskunde om het zelf op te lossen, maar schakelt de juiste hulp in. Je bent eerder klaar met wiskunde en houdt ook nog tijd over om leuke dingen te doen!

 

Hoe kan ik het beste hulp inschakelen?

Hopelijk heb je na het lezen voorgenomen om wat vaker hulp in te schakelen! Hier nog 3 tips voor jou op een rijtje hoe je dat het beste kan doen!

  • 1

    Tip 1: Waar heb jij hulp bij nodig?
    Allereerst is het van belang dat je bedenkt waar je precies hulp bij nodig hebt. Is dat bij een specifiek vak of is het juist bij het organiseren van je huiswerk en het bewaren van overzicht. Als jij precies weet waar je hulp bij nodig hebt, is het gemakkelijker om te bedenken wie je om hulp wil vragen.

    Soms werkt het nóg beter om het uit te schrijven. Als je het uitschrijft kun je vaak concreter bedenken en verwoorden waar je hulp bij nodig hebt.

  • 2

    Tip 2: Vraag er om!
    Dit klinkt misschien heel logisch: vraag om hulp! Maar vaak gebeurt het niet. Als we om hulp vragen, hebben wij mensen de neiging om niet echt om hulp te vragen. We geven signalen, we zijn vaag, maar vragen niet “Pap, wil je me helpen bij wiskunde. Ik snap er niks van.”

    Dus als je om hulp vraagt, zorg ervoor dat je duidelijk om hulp vraagt.

  • 3

    Tip 3: Accepteren maar!
    En dan als laatste tip: de hulp accepteren. Het is natuurlijk belangrijk om om hulp te vragen, maar nog belangrijker is dat je de hulp ook accepteert. Laat je vader je helpen bij wiskunde. Schiet niet direct in de weerstand en zeg dat je docent het heel anders uitlegt! Accepteer de hulp!

    En onthoud: Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder