Waarom zijn bananen krom?

Als docent zijn heel veel dingen voor jou als vanzelfsprekend. Logisch, jij bent de expert op je gebied en je weet waarom jij de dingen doet zoals je ze doet. Maar voor leerlingen is dit niet altijd logisch. Wij mensen kiezen voor leerstrategieën die makkelijk voelen, maar niet effectief zijn. Daarom is het belangrijk om leerlingen mee te nemen en uit te leggen hoe en waarom de effectieve leerstrategieën werken!

Wij mensen kiezen de verkeerde leerstrategieën!

Hoe moet je leren? Welke leerstrategieën zijn effectief en welke leerstrategieën werken niet? Wij mensen houden onwijs van leren en zijn van nature leergierig, maar het bizarre is dat wij kiezen voor de verkeerde leerstrategieën. 

Ons brein vindt het fijn om te gaan voor het bekende en wat fijn of gemakkelijk voelt. Dat is een van de redenen waarom leerlingen de leerstrategie lezen inzetten. Lezen voelt als fijn en gemakkelijk. Daarom zien we bij veel leerlingen deze leerstrategie terug. 

Zonde, want hij is absoluut niet effectief. Deze leerstrategie zorgt ervoor dat de lesstof in het kortetermijngeheugen terecht komt en is zo weer verdwenen!

Leg uit: Waarom? 

Daarom is het ontzettend belangrijk om de effectieve leerstrategieën uit te leggen! Wij mensen zullen nooit en te nimmer zomaar kiezen voor een effectieve leerstrategie. Deze leerstrategieën voelen namelijk moeilijk.

Maar hoe doe je dat dan? 

Leuk Laura dat je zegt: leg uit. Maar hoe dan? Ik snap dat dit nog een beetje een vaag verhaal is, dus ik zal je een voorbeeld geven bij de effectieve leerstrategie switch en hussel. 

Leerstrategie: Switch en hussel

Oftewel: interleaved practice. De effectieve leerstrategie die zegt dat het belangrijk is om onderwerpen en type vragen af te wisselen. Dit is belangrijk, omdat het leren anders op de automatische piloot gaat. Het brein wordt dan weinig tot niet aan het werk gezet. Dus leerlingen zullen de lesstof dan niet goed genoeg onthouden. 

Het interleaving effect

Leerlingen werken veel in blokken. Dus ze leren eerst woordjes A, daarna B en dan C. Deze blokjes zijn ze continu op dezelfde manier aan het leren. ABC, ABC, ABC, etc. Dit voelt heel fijn, want jouw leerling denkt dat hij de woordjes weet en kent. De leerling leert op de automatische piloot.

Helaas geldt dit alleen voor de korte termijn. Het is onwijs belangrijk de blokken af te wisselen. Dus ABC en daarna BAC en de derde keer bijvoorbeeld CBA. Op de lange termijn zullen de leerlingen de lesstof zo veel beter onthouden. 

Maar als leerlingen dit niet weten, zullen ze altijd gaan voor dezelfde blokjes. Dus neem je leerlingen mee in de effectieve leerstrategieën en leg uit! Dit kan je natuurlijk doen voor alle effectieve leerstrategieën! 

En, ga jij binnenkort een les besteden aan de effectieve leerstrategieën? 

Meer tips om beter te leren

Metacognitieve vaardigheden zijn belangrijk om beter te leren!

Inzicht in je eigen vaardigheden helpt om beter te leren. In deze tip lees je wat metacognitieve vaardigheden zijn en hoe je deze in je les implementeert!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

Lesstof verspreiden = plannen!

Zorgen dat jouw leerlingen gespreid over de tijd leren? Leer jouw leerlingen plannen zodat ze de lesstof verspreiden over de tijd. Zo leren ze effectief!

Lees deze tip in 2 minuten
Lees verder

De planning uitvoeren, is de grootste uitdaging voor leerlingen!

Een planning maken, kunnen de meeste leerlingen wel. Maar de planning uitvoeren, dat is een heel ander verhaal. In deze tip lees je hoe je je leerlingen daarbij kan helpen!

Lees deze tip in 3 minuten
Lees verder