Werkvorm: Wat kan je doen aan uitstelgedrag?

In de tip van vandaag deel ik een werkvorm die jij in kan zetten in je (mentor)les om iets te doen aan het uitstelgedrag van jouw leerlingen! 

Uitstelgedrag

  • Leerlingen die uitstellen. Als jij werkt met leerlingen, ken je ze vast. Maar wat is nou precies de reden dat leerlingen uitstellen en wat kan jij doen om de leerlingen te helpen? 
  • Uitstellen, iedereen doet het. Heel eerlijk, ik ook. 95% van de mensen stelt uit. Dus helemaal niet zo gek dat jij in in je klas merkt dat veel leerlingen uitstellen. Wat is uitstelgedrag?
  • Uitstelgedrag is niet helemaal hetzelfde als niks doen. Uitstelgedrag is hetzelfde als niks doen, maar je daar ook verschrikkelijk over voelen. 

Uitstelgedrag is meestal het gevolg van een gebrek aan overzicht. Je weet niet goed wat je precies moet doen. Je bent vaak overdonderd door alles wat er nog moet gebeuren.  Zorg ervoor dat je duidelijk maakt wat je volgende actie of taak is. Dat je er niet meer over hoeft na te denken. 

Wanneer is uitstellen een probleem?

Joel Anderson doet onderzoek naar uitstelgedrag. Hij zegt dat uitstellen een probleem is als je er niet in slaagt tijdig iets te doen wat je hebt gepland of wat moet gebeuren, waardoor je negatief naar jezelf gaat kijken.

Uitstelgedrag ontstaat vaak in situaties waarin leerlingen al wat tekortschiet. Een taak die ze niet zo leuk vinden, een vak waar ze al bij achterlopen. Dan gaan leerlingen zichzelf vaak verwijten: “Waarom doe ik het nou niet?”. Maar heel eerlijk? Daar wordt de taak of actie nog negatiever van. Zo komen leerlingen in negatieve spiraal en blijven uitstellen.

Leerlingen denken: “Ik kan dit niet, ik stel het heel even uit, heel even.” Dat geeft ze op de korte termijn een goed gevoel. Want ze hoeven op de korte termijn niet iets te doen wat ze moeilijk vinden of waar ze tegenop zien. De leerling heeft dus niet echt een goede reden om het niet toen en weet vaak ook dat het niet heel slim is om de boel uitstellen. Maar toch, toch stellen ze uit.

Niemand wordt geboren met uitstelgedrag. Het is aangeleerd gedrag. Op de korte termijn voelt het uitstelen fijn. Daarom gaan leerlingen het vaker doen. Waardoor het een gewoonte wordt die moeilijk te verbreken is. Uitstellen is geen luiheid!

Als je eenmaal begint met uitstellen, wordt het nog moeilijker om te beginnen.

Uitstellen zorgt voor meer stress, minder goede prestaties, irritatie en schuldgevoel. Klinkt niet echt gezellig he? Daarom is het belangrijk om wat te doen aan het uitstelgedrag van jouw leerlingen. Jij kan ze daarbij helpen!

 

Werkvorm: Verleidingen

Er zijn zoveel leuke dingen te doen naast bezig gaan met school. Activiteiten die veel interessanter en leuker zijn. Dat is precies waar het hem in zit. Uitstellen is niet niks doen, maar toegeven aan de verleiding.

Ga in gesprek met je leerlingen. Wat is uitstelgedrag? Wanneer gebeurt het? Wat levert het ze op. Ik wil het je zo gemakkelijk mogelijk maken, dus daarom heb ik een werkblad voor je ontworpen die je morgen kan inzetten in je les en direct kan gebruiken.

Ik ben benieuwd. Ga jij het gesprek aan met je leerlingen?

Meer tips om beter te leren

6 tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen!

Hoe zorg je ervoor dat je deze leerlingen ook kunt activeren? In deze tip 6 concrete tips voor meer motivatie bij jouw leerlingen! 

Lees deze tip in 6 minuten
Lees verder

Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?

Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder

7 werkvormen om de voorkennis van álle leerlingen te activeren!

De voorkennis van de leerlingen bepaalt voor een groot deel hoe nieuwe lesstof wordt ontvangen en verwerkt. Dus het is belangrijk om hier wat mee te doen. In deze tip 7 praktische werkvormen om de voorkennis te activeren.

Lees deze tip in 4 minuten
Lees verder