Verlang jij altijd een antwoord van je leerlingen?
Werk jij met vingers? Werk je met stokkies? Hoe geef jij beurten in je les? En wat doe je als je een leerling een beurt hebt gegeven en de leerling zegt: “Weet ik niet” of “Geen idee”. Neem je daar genoegen mee?
Ik denk dat het noodzakelijk is om altijd een antwoord van je leerlingen te verlangen. Waarom? Dat lees je in de nieuwste tip!
De rol van de leerkracht
Ik heb het wel vaker gedeeld, maar jij als leerkracht bent onwijs belangrijk. Jij hebt zoveel invloed op je leerlingen. Wil jij wat bereiken met je leerlingen? Wil jij het anders? Wil jij dat jouw leerlingen gaan plannen? Of op een andere manier gaan leren?
Dan ben jij belangrijk. In de afgelopen jaren heb ik veel docenten gesproken en eerlijk gezegd, ik ben best geschrokken. Ik vond dat een groot deel erg kritisch, negatief en klagend was over zijn/haar leerlingen.
Doe jij dat ook? Stop! Daar schiet je niks mee op. Daar wordt het alleen maar erger van. Durf in de spiegel te kijken. Wat kan ik anders doen? Hoe kan ik mijn lessen beter maken? Hoe kan ik mijn leerlingen écht helpen!
Want als jij wat anders doet/geeft, dan krijg je ook wat anders terug.
Ken je die uitspraak van Einstein? “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”. Dat geldt ook voor jou.
Betrekken en activeren
Het is belangrijk om leerlingen actief te betrekken en te activeren bij je les. Laat leerlingen niet alleen maar luisteren naar je uitleg. Nee, laat ze ook lezen, schrijven, denken en verwoorden. In een eerdere tip heb ik daar ook al over geschreven.
Waarom is het belangrijk om leerlingen te activeren?
Ik kan daar heel simpel in zijn: als leerlingen continu actief mee moeten doen: lezen, schrijven, denken en verwoorden, is er geen tijd om af te dwalen. Er is geen tijd om te ouwehoeren. Ze moeten continu aan de bak en aan de slag.
Ander voordeel: Actief bezig zijn met de stof, zorgt ervoor dat de lesstof ook nog eens beter wordt opgeslagen. Ik zeg WIN WIN!
Maar terug naar de vraag van deze tip: waarom is het belangrijk om altijd een antwoord van je leerlingen te verwachten?
Waarom altijd een antwoord verlangen?
In elke klas zit wel zo’n leerling. Een leerling die altijd “Weet ik niet” zegt als hij/zij de beurt krijgt. Maar vraag jezelf eens af: Wat voor signaal geef je af als ze daar mee wegkomen? Grote kans dat de volgende les er direct meer leerlingen zijn die “Weet ik niet” zeggen op jouw vraag.
Als jij geen antwoord verlangt van je leerlingen, geef je het signaal af dat ze niet hoeven op te letten. Natuurlijk kan het zijn dat een leerling het antwoord niet weet, maar zorg ervoor dat je altijd terugkomt bij de leerling. Geef eerst andere leerlingen de beurt en kom dan terug bij de leerling die het niet wist.
De leerling die het niet wist, heeft dan al twee keer het antwoord gehoord en is op die manier geholpen. Op deze manier geef jij het signaal af aan je leerlingen dat ze moeten opletten, want met ”Weet ik niet” komen ze niet weg!
Misschien had je het nog nooit op deze manier bekeken, maar ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om het anders te doen. Om eens kritisch naar jezelf te kijken! Heb je wat gehad aan deze tip? Laat het me weten! Ik vind het heel leuk om te weten wie de tips leest. Stuur me gerust een een DM op Instagram of een mailtje naar laura@tleerlab.nl.