Waarom de Planagenda als we Magister/SOM hebben?
Een vraag die ik veel krijg van scholen, ouders en leerlingen! Vaak is er veel discussie over het gebruik van Magister of SOM. Wat zet je er wel in en wat niet? Leerlingen begrijpen niet waarom ze een planning of de Planagenda moeten gebruiken.
“Ik heb Magister toch al?”
Waarom werken met een papieren agenda?
Magister en SOM zijn afgelopen jaren uitgegroeid tot geweldig apps met heel veel functies en mogelijkheden. Bij ‘t Leerlab zien we dat deze apps de papieren agenda heeft vervangen. Maar is het wel verstandig om leerlingen zonder agenda te laten werken? Nee!
Magister en SOM zijn handige apps, maar het is niet de plek om huiswerk te organiseren en managen. Leerlingen vinden het steeds lastiger om overzicht te houden. In deze apps is het lastig om vooruit te kijken. Leerlingen beginnen vaak veel te laat met leren. Dat zorgt voor stress.
Als we willen dat leerlingen de lesstof goed opslaan in het langetermijngeheugen, is het verspreiden van leermomenten essentieel. Dat wordt nu eigenlijk niet of nauwelijks gedaan.
Scholen verwachten vaak dat leerlingen wel kunnen plannen. Leggen de eigen verantwoordelijkheid bij de leerling. Maar we weten inmiddels uit meerdere onderzoeken dat het plannen voor leerlingen niet gemakkelijk is. Het een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren. We moeten ze aan de hand nemen en ze stap voor stap leren plannen. ’t Leerlab gelooft dat hier een kans ligt voor de scholen.
De Planagenda en Magister/SOM gaan hand in hand!
Moeten scholen Magister en SOM dan afschaffen? Nee! Deze huiswerktools zijn een informatiebron. Een plek waar leerlingen nog even kunnen controleren of ze het juiste huiswerk hebben opgeschreven. Of waar een zieke leerling kan vinden wat hij/zij gemist heeft. Maar daarnaast is het ook fijn voor ouders of externe begeleiders die de leerlingen willen helpen.
Meer weten over de Planagenda? Bestel een inkijk exemplaar!