Waarom doen leerlingen niks met mijn tips?
Wat is de grootste uitdaging die jij ervaart bij het leren leren en plannen? Een grote kans dat je antwoord met: ze doen niks met mijn tips!
Ik heb zelfs een keer een gesprek gehad met een docent die zei: “Laura, de leerlingen doen helemaal niks met mijn tips. Of eigenlijk jouw tips. Ik gebruik jouw tips in mijn lessen, maar ze doen er niks mee. Hoe krijg ik de leerlingen in beweging? Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen doorhebben dat plannen nuttig is? Hoe zorg ik ervoor dat ze niet lezen als we ze willen leren?
Leerlingen gaan in de weerstand!
Leerlingen gaan in de weerstand. Logisch denk ik. Als ik in gesprek ben met docenten en dit naar voren komt, geef ik vaak twee voorbeelden.
Vroeger toen ik zelf nog op de middelbare school zat, kon ik best goed uitstellen. Als ik dan alle moed bij elkaar had verzameld en bijna wilde beginnen, zei m’n moeder: “Lau, moet je niet wat doen voor school?”.
Ik ging direct in de weerstand en zei: “Ja, zo!”. Doordat mijn moeder over school begon, wilde ik niet meer beginnen. Ik wilde zelf de keuze maken om te beginnen met mijn huiswerk.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de sportschool. Als iemand tegen jou zegt dat je wat vaker naar de sportschool moet, is er ook een grote kans dat je in de weerstand schiet. Als je naar de sportschool wilt, wil je dat zelf beslissen.
Ook al weet je dat het slim is om te gaan, doordat een ander het tegen je heeft gezegd, schiet je in de weerstand.
Twee tips om leerlingen in beweging te krijgen!
Dit gebeurt ook op school. Waarschijnlijk ben jij docent geworden, omdat je je leerlingen graag verder wilt helpen. Je haalt van alles uit de kast om de leerlingen te helpen, maar ze doen helemaal niks met je tips!
In deze tip, wil ik je twee tips meegeven.
- Tip 1: Frisse blik!
Is het weerstand van de leerling? Of is het een oordeel over de leerling? Start elke les met een frisse blik. Wees nieuwsgierig? Wat heeft de leerling nodig? Waarom heeft hij/zij geen planning gemaakt? Ga op onderzoek uit en ga telkens weer met een frisse blik de leerlingen tegemoet.
- Tip 2: Stop met repareren
Veel docenten zetten de reparatiereflex in. Dat is iets wat je nou niet moet doen, want dit zorgt ervoor dat jij heel hard aan het werk bent en de leerling niet in beweging komt.
Wat is de reparatiereflex?
Iedereen zet de reparatiereflex in. Maar wat is de reparatiereflex nou precies? Hieronder een aantal voorbeelden.
Overtuigen: Hoe meer jij gaat overtuigen, hoe minder jouw leerling gaat doen.
Oordelen: Oordelen kan ook met lichaamstaal doordat jij bijvoorbeeld je wenkbrauw optrekt.
Ongevraagd oplossingen aandragen: Oplossingen kunnen helpend zijn, maar niet als het ongevraagd is. Grote kans dat dat voor weerstand en irritatie zorgt bij jouw leerling. Dus vraag of je een oplossing mag delen.
Waarschuwen voor de toekomst: je moet nu echt wat doen anders blijf je zitten/haal je je examens niet. Dit werkt absoluut niet!
Schrik niet van de reparatiereflex. Het is niet iets ‘ergs’. Het is zelfs iets natuurlijks. Het gebeurt automatisch. We willen graag iemand helpen, verbeteren of repareren. Dat is niet gek, maar wees je er bewust van!
Niet repareren, maar wat wel?
Heel leuk dat ik met je deel wat je niet moet doen, maar nu wil je natuurlijk ook weten wat je wel moet doen. Eigenlijk is het heel simpel:
Ga open in gesprek met je leerling over motivatie!
Wil je meer weten over de reparatiereflex en de nieuwsgierige onderzoeker? In mijn e-book leg ik je uit welke 5 stappen je moet zetten om je leerlingen in beweging te krijgen.