Wat zijn de ingrediënten die je nodig hebt om een appeltaart te maken?
Wie was de president van Amerika in 1962?
Grote kans dat je dit niet uit je hoofd weet en dat je daar Google voor zou gebruiken. Google is fantastisch! Je kan er super veel informatie vinden.
Ik hoor vaak van leerlingen de opmerking: “Waarom zouden we dat nog leren als alles op het internet staat? Ik kan het toch zo op Google vinden?” Herkenbaar?
Kennis vs. Informatie
De fout die we vaak maken is kennis verwarren met informatie. Het grootste verschil is dat kennis, verwerkte informatie is. Dat zit in je hoofd. Met andere woorden: kennis is iets waar je hebt over moeten nadenken. Het zit in je geheugen en komt je te hulp op momenten dat je het nodig hebt.
We zien allemaal hetzelfde. We kijken met onze zintuigen, maar toch zien we een verschil. Wat je weet, bepaalt ook wat je ziet. Laten we dat eens testen. Kijk naar onderstaande letterreeksen. Welke is het makkelijkste om te onthouden?
Letterreeks 1
srmvsrmvtmd
Letterreeks 2
vrtsmsvtmpmd
Heb je even gekeken? Welke vond je het makkelijkste om te onthouden? Ik denk dat het antwoord vrij duidelijk is. De tweede letterreeks kan je makkelijker onthouden. Maar hoe komt dat nou? De eerste letterreek is een reeks zonder samenhang. Terwijl de tweede reeks iets heel bijzonders doet. Op een bepaalde manier herken je daar betekenisvolle elementen om het makkelijker in je hoofd te krijgen.
Hoe zit dit precies?
De verklaring ervoor zit in ons geheugen. Het menselijke brein heeft twee geheugens. Een werkgeheugen en langtermijn. Het werkgeheugen gebruik je om na te denken. Dat is jouw bewustzijn. Als ik je vraag om de letterreeks te onthouden. Dan komt die reeks in je werkgeheugen terecht.
Het werkgeheugen
Het werkgeheugen bij mensen in beperkt. Losse elementen zorgen heel snel voor een overbelasting. We kunnen per keer maar 4 tot 7 elementen aan. Als ik je vraag 12 letters te onthouden, dan wordt jouw werkgeheugen overbelast.
Bij de twee reeks zie je echter iets gebeuren: het lange termijn geheugen komt je te hulp. Je langetermijngeheugen is de opslagplaats voor alle dingen die je weet. Voor alle dingen die je kunt. Die je te hulp komt, als je dat nodig hebt. Waardoor de impuls van 12 losse letters, verminderd wordt naar 4 groepjes.
Letterreeks 2
vrt sms vtm pmd
Vier groepjes dat kan ons werkgeheugen wel aan. Daarom kon je de tweede letterreeks dus gemakkelijker onthouden.
Wat betekent dit nou voor in jouw klas?
Voorkennis blijft extreem belangrijk, omdat je voortbouwt op die kennis. Als in het basisonderwijs de tafels niet goed geleerd of geoefend zijn, dan merk je dat de docenten in het VO daar problemen mee hebben. De voorkennis is onvoldoende om op voort te borduren.
Een leerling met voldoende woordenschatbagage zal makkelijker teksten kunnen begrijpen. Dus stel jouw leerlingen vragen: “Moeten we nog leren in tijden van google?”
Dan is het JA! Het blijft superbelangrijk om dingen te weten omdat het ervoor zorgt dat je daardoor makkelijker, meer en sneller bijleert.
Het antwoord op de vraag over wie was de president van Amerika in 1962. Het goede antwoord: John F. Kennedy