Welke leerstrategieën werken niet?
Urenlang woordjes in je hoofd stampen? Of een tekst honderd keer opnieuw lezen? Er zijn onwijs veel manieren voor leerlingen om te leren, maar wat werkt het beste? Welke manier van leren is effectief en welke manier juist niet?
Een vraag die ik van veel docenten, ouders én leerlingen krijg! In de tip van vandaag zet ik een aantal leerstrategieën op een rijtje die niet effectief zijn.
Leren bestaat uit een stappenplan!
Leren bestaat uit een stappenplan. De eerste stap die leerlingen/studenten zetten is wat ga ik leren? Best logisch! Maar als je deze vraag wilt beantwoorden moet je wel een inschatting kunnen maken: wat weet ik al? En wat moet ik nog leren? Zodat je je kan gaan focussen op wat je nog niet weet.
En in deze eerste stap, gaat het vaak al mis.
Overschatten
Want wij mensen hebben een probleem. We overschatten onszelf. We hebben de neiging om onze kennis en vaardigheden te overschatten. We zijn te positief over onze eigen kennis en vaardigheden.
Wat heeft dat met leren te maken?
Ik leg het je uit: Stel je hebt een proefwerk voor biologie en je hebt het hoofdstuk doorgelezen. Je vraagt jezelf af: hoe goed ken ik dit?
De leerling denkt dan oprecht dat je het goed kent. Maar het is alleen herkenning.
Wij mensen zijn gek op leren
Wij mensen zijn gek op leren, alleen het lastige is dat wij zelf niet kiezen voor effectieve leerstrategieën. Dus als we iets gaan leren zetten we geen leerstrategieën in die effectief en werkend zijn.
Populaire leerstrategieën
We kiezen leerstrategieën die gemakkelijk voelen. Die leerstrategieën zijn ook nog eens heel populair bij onze leerlingen. Als leren gemakkelijk voelt, dan denken leerlingen/studenten positief over zichzelf. Ze krijgen het gevoel dat ze de lesstof goed kennen.
Leerstrategieën die gemakkelijk voelen!
Doorlezen
Als leerlingen/studenten de lesstof lezen komt de informatie in het kortetermijngeheugen. Ze krijgen het gevoel dat ze het kennen, maar dat klopt niet. Ze herkennen het alleen. Ze weten nog ongeveer waar wat staat: de titel, de tussenkopjes en afbeeldingen. Maar de inhoud kennen ze niet. Ze herkennen het alleen.
Het lezen, herlezen of doorlezen van de tekst voelt gemakkelijk en geeft de leerling een goed gevoel. Maar het is dus geen effectieve leerstrategie.
Cramming
Ken je dat begrip? Dit is ook erg populair onder leerlingen en studenten. Cramming is het op het allerlaatste moment leren. Leerlingen herhalen de lesstof in korte tijd. Ook dan denken leerlingen dat ze de stof kennen, maar ook hier is dat niet het geval. De informatie belandt in het kortetermijngeheugen.
Welke strategieën werken wel?
Wil je dat leerlingen op een andere manier gaan leren? Dan is het belangrijk om te werken met de vier effectieve leerstrategieën en dat je ze leert hoe ze deze kunnen inzetten. Want leren moeten leerlingen leren!