In de blog van vandaag een praktische werkvorm om in je les te implementeren. Dit is echt een van mijn favorieten! Een makkelijke manier om leerlingen verspreid te laten leren (spaced practice), maar ook om leerlingen actief informatie uit het geheugen te laten ophalen (retrieval practice).
Ik sta zelf niet meer voor de klas, maar vind het fantastisch als ik mailtjes of appjes krijg van mijn klanten die echt aan de slag gaan. Deze foto’s kreeg ik van Jennita. Een enthousiaste docent Engels!
Zij is ook helemaal fan van de vraagbokaal!
Hoe werkt de vraagbokaal?
De vraagbokaal werkt heel makkelijk. Aan het einde van de les laat je leerlingen een vraag bedenken over de lesstof. Ze schrijven de vraag + het antwoord op een briefje en deze leveren ze bij jou in.
Als docent controleer jij alle vragen en haal je de drie beste vragen eruit en die stop je in de bokaal.
Elke les start je met drie vragen uit de vraagbokaal. Zo laat je lesstof uit het hele schooljaar terugkomen, zonder dat het jou heel veel werk kost!
Zoals je op de foto kan zien werkt Jennita met verschillende kleuren. De kleuren staan voor de verschillende hoofdstukken en thema’s, zodat ze ook de leerstrategie Switch & Hussel inzet!
Scaffolding!
Goed om te weten: leerlingen kunnen niet zomaar goede vragen bedenken over de lesstof. Daarom is het belangrijk dat je in je les aandacht besteedt aan vragen bedenken. Wat is een goede vraag?
Je zal merken: hoe vaker leerlingen vragen moeten bedenken over de lesstof, hoe gemakkelijker het zal gaan en hoe beter de vragen zullen worden.
Ik wil je graag uitdagen. Ga jij de vraagbokaal inzetten in je lessen? Laat het me weten door te reageren op deze blog of stuur me een foto van jouw vraagbokaal!
Wil jij nog meer praktische tips en werkvormen? Wil jij je leerlingen écht leren leren? Meld je dan nu aan voor onze Mastermind-opleiding. Bekijk de website voor meer informatie of plan een gratis kennismakingsgesprek om te kijken of onze opleiding iets is voor jou!