Werkvorm: Alle leerstrategieën op een rij!
Vandaag deel ik weer een werkvorm om leren leren te integreren in je onderwijs! Een werkvorm die jij morgen direct in je les zou kunnen toepassen! Nieuwsgierig? Lees dan de hele tip!
Effectief leren zorgt voor meer motivatie bij leerlingen!
Motivatie. Blijft vaak een dingetje. Afgelopen schooljaar heb ik veel docenten en leerlingen gesproken en de motivatie was vaak ver te zoeken. Zelfs de meest ‘brave’ leerlingen waren hun motivatie even helemaal kwijt.
Volgens mij helemaal niet gek. Afgelopen schooljaar was een bizar jaar. Corona heeft ons flink uitgedaagd. Maar gelukkig zijn de scholen weer open en komt de motivatie ook stukje bij beetje weer terug. De leerlingen die ik spreek geven aan dat ze het leuk vinden dat school weer helemaal open is en vonden het geen straf om vanaf 31 mei weer volledig naar school te gaan. Goed tekenen, toch?
Mochten leerlingen toch nog last hebben van motivatieproblemen, dan is het goed om te weten dat leerlingen meer motivatie krijgen als ze effectief leren. Dit komt onder andere naar voren in het onderzoek van Gaery.
Welke leerstrategieën zijn er allemaal?
Maar weten leerlingen wel welke leerstrategieën effectief zijn? Vaak niet. Wij mensen zijn gek op leren, maar kiezen vaak de verkeerde leerstrategieën. Leerstrategieën die gemakkelijk voelen zoals doorlezen of op het allerlaatste moment leren.
Deze leerstrategieën zorgen ervoor dat de lesstof niet goed wordt opgeslagen en kosten enorm veel tijd.
Maak een lijst!
Wat kan je doen? Ga samen met je leerlingen in gesprek over leren. Welke leerstrategieën gebruik je? Welke leerstrategieën ken je? Welke leerstrategieën werken goed en hoe merk je dat?
Zo heb je samen met je leerlingen een overzicht gemaakt van alle leerlingen. Koppel iedere les terug naar dit overzicht. Bespreek met de leerlingen: wat kan je inzetten? Laat als docent in de les zien hoe je de leerstrategie gebruikt/inzet en laat leerlingen daarna oefenen in de les.
Het overzicht van alle effectieve leerstrategieën kan je het hele schooljaar gebruik. Doe dit ook niet maar een keer, want als het over leren leren gaat, is het ook zeker belangrijk om te blijven herhalen en te oefenen.
Leerstrategieën ervaren geeft energie!
Ik sprak laatste een docent die deze werkvorm in de les had ingezet en daarna elke les een strategie kiest om samen met de leerlingen te doen. Deze docent was laaiend enthousiast.
‘Laura, onwijs bedankt voor alle tips die je hebt gegeven. Ik ben meer effectieve leerstrategieën in mijn les aan het inzetten en ik merk dat ik veel meer energie heb. Niet alleen ik, ook de leerlingen. De leerlingen worden enthousiast en betrokken. Doordat de leerlingen de leerstrategieën ervaren zien ze het nut ervan en ga ze er thuis ook echt mee aan de slag!”
Ik ben benieuwd, ga jij deze simpele, maar toch effectieve werkvorm in je les inzetten? Laat het me weten. Maak een foto en stuur hem naar info@tleerlab.nl of stuur me een DM via Instagram!
P.s. Wil jij meer aandacht besteden aan leren leren en plannen? Misschien is de lesmethode wat voor jullie school! ’t Leerlab ontwikkelde een lesmethode speciaal voor middelbare scholen om zo op een laagdrempelige manier leren leren en plannen te integeren. De lesmethode sluit aan bij de menukaart van Nationaal Programma Onderwijs en kan je dus vanuit daar financieren.