Plannen is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren. Het is niet iets dat ze zomaar kunnen. Daarom is het belangrijk om elke les aandacht te besteden aan plannen.
Maar daarnaast denk ik dat het ook belangrijk is om in de mentorlessen, SLB-lessen of LOB-lessen aandacht te besteden aan plannen. In deze tip deel ik een concrete werkvorm om aandacht en tijd te besteden aan plannen. Een werkvorm die je morgen al kan inzetten en gebruiken!
Hoe goed is die planning van jouw leerlingen eigenlijk?
Leerlingen kunnen plannen, maar het is wel een grote uitdaging. Het maken van een planning lukt misschien nog wel, maar het uitvoeren, dat is een ander verhaal.
Leerlingen kunnen de lange termijn nog niet overzien. Morgen is al ver weg. Dit in combinatie met een planning die vaak niet specifiek en concreet genoeg is.
Specifiek en concreet!
Als je wilt dat leerlingen hun planning gaan uitvoeren, is het onder andere belangrijk dat de planning specifiek en concreet is. Als je de planning van je leerlingen beter gaat bekijken, zie je dat dat niet het geval is.
Op de planning staat bijvoorbeeld: wiskunde h1 leren. Heel leuk en aardig, maar wat ga je precies leren van hoofdstuk 1? Hoe ga je leren? Deze actie/taak is veel te groot en helemaal niet duidelijk.
Daardoor komt jouw leerling niet in beweging.
Oké, nog een ander voorbeeld wat ik laatst voorbij zag komen: bio maken. Hieruit begrijp ik dat de leerling biologie gaat maken, maar wat gaat de leerling precies maken? Welk hoofdstuk? Welke opdrachten?
Grote kans dat de leerling dat ook niet meer weet als hij thuiskomt. Leerling pakt mobiel om in Som of Magister te kijken en ziet tegelijkertijd ook nog wat appjes binnenkomen. Deze worden natuurlijk meteen gelezen. Tien minuten later weet de leerling al niet meer wat hij ook alweer op z’n mobiel ging doen.
Daarnaast kan jouw leerling nu geen enkele inschatting maken hoeveel tijd hij kwijt is met biologie. Waarschijnlijk staat er veel te veel op de planning. Als een leerling specifiek en concreet is, kan je een goede inschatting maken van de tijd. Hoe lang ben ik er ongeveer mee bezig?
Dat maakt dat leerlingen een haalbare planning maken.
Kleine acties
Het is dus belangrijk dat de acties de leerlingen in hun
(Plan)agenda of planning opschrijven specifiek en concreet zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de actie zo klein mogelijk is. Het moet niet een te hoge drempel zijn om te beginnen.
Werkvorm: planning uitwisselen!
Hoe weet je of je planning specifiek en concreet is? Heel simpel. Iemand anders moet de planning van jouw leerling kunnen uitvoeren. Als iemand anders de planning krijgt, moet hij of zij precies weten wat er moet gebeuren. Dan heb je een goede planning gemaakt.
Dit kan je doen in je les. Laat leerlingen een planning maken en laat daarna de planning uitwisselen. Als het niet duidelijk is, dan is de planning niet specifiek en concreet genoeg!
Wil jij in het nieuwe jaar meer plannen met je leerlingen? Om het nieuwe jaar goed te starten organiseer ik januari een 5-daagse Planchallenge. Vijf dagen lang geef ik je tips, werkbladen en werkvormen om je leerlingen te helpen bij het plannen!
Schrijf je hier GRATIS in!