Werkvorm: Switch & Hussel envelop
Als we kijken naar de onderzoeken over leren, zijn er vier effectieve leerstrategieën: Retrieval practice, Interleaved practice, Spaced practice en Dual coding. Ik heb er Nederlandse namen voor bedacht, zodat je het gemakkelijker kan onthouden en kan delen met je leerlingen.
In de tip van vandaag deel ik een concrete werkvorm die je tijdens je lessen in kan zetten en aansluit bij Switch en Hussel oftewel: Interleaved practice. Nieuwsgierig naar de werkvorm? Lees dan snel verder!
Wat is Switch en Hussel?
Switch en Hussel is een van de effectieve leerstrategieën. Bij deze leerstrategie wissel je onderwerpen of type vragen af. Door het afwisselen zet je continu de hersenen van je leerlingen aan het werk, waardoor de verbindingen tussen de hersencellen versterkt. Daardoor kunnen jouw leerlingen gemakkelijker informatie uit hun langetermijngeheugen ophalen.
Leren op de automatische piloot
Als leerlingen steeds dezelfde type vragen maken, dan werken ze na een tijdje op de automatische piloot en hoeven ze niet meer te denken. Dus leren ze niks.
Hoe kan je Switch en Hussel inzetten?
Er zijn verschillende manieren om Switch en Hussel in te zetten. Je kan leerlingen willekeurige oefenvragen van de lesstof laten maken.
Hoe zet je deze leerstrategie succesvol in?
Als je aan de slag wilt met deze leerstrategie zijn er twee voorwaarden om het ook succesvol te laten zijn. De eerste voorwaarde is dat de leerlingen de lesstof wel begrijpen. Als je gaat husselen en de leerlingen begrijpen de lesstof onvoldoende, dan is dit te belastend voor het werkgeheugen.
Daarnaast is het belangrijk dat de onderwerpen verwant aan elkaar zijn. Zo werkt het bijvoorbeeld goed om bij Nederlands verschillende tijden en vormen te gebruiken. Dus zet de tegenwoordige tijd in, maar ook de verleden tijd. Laat leerlingen niet alleen de hij-vorm invullen, want anders wordt het weer een ‘standaard’ invuloefening. Prikkel ze continu. Laat ze continu nadenken.
Hoe kan je deze leerstrategie inzetten in je les?
Leuk al die theorie, maar je zit nu natuurlijk vooral te wachten op praktische tips! Hoe zet je dit in tijdens je lessen? Eigenlijk heel simpel!
Stel je geeft het vak biologie en het onderwerp/thema erfelijkheid komt iedere keer weer terug. Bij verschillende hoofdstukken bouw je de lesstof steeds verder en meer uit. Zo heb je in hoofdstuk 2 aandacht besteed aan dit onderwerp, maar ook in hoofdstuk 5. Nu ben je bij hoofdstuk 10 en ook daar komt dit onderwerp weer aan de orde.
Pak uit al deze hoofdstukken, dus hoofdstuk 2, 5 en 10, verschillende vragen en stop deze vragen in een envelop. Geef ieder tweetal of ieder tafelgroepje een Switch & Hussel Envelop en laat ze deze vragen/opdrachten maken.
Deze vragen hoef je natuurlijk niet zelf te bedenken. Gebruik de lesmethode en pak daar vragen uit of verander een paar kleine woorden/cijfers. Op deze simpele manier switch en hussel je de lesstof.
Ga jij deze werkvorm inzetten? Ik ben benieuwd!