Werkvorm: Voordelen & Nadelen van plannen!
Onderzoek naar het tienerbrein laat zien dat plannen moeilijk is voor jouw leerlingen. Begeleiding bij het plannen is daarom onwijs belangrijk! Hoe je dat precies kan doen? Dat leg ik je uit in deze nieuwste tip!
Waarom is plannen zo belangrijk?
Verspreid leren is bewezen de effectiefste methode om de lesstof te onthouden. Dit komt onder andere naar voren in de Vergeetcurve van de Duitse Psycholoog Ebbinghaus.
De Vergeetcurve van Ebbinghaus
Ebbinghaus was nieuwsgierig hoe vaak je iets moet herhalen, zodat je het goed hebt onthouden. Hij ontwikkelde zijn eigen taal en ging die leren. Hij merkte dat hij na 1x leren niet zoveel meer wist. Hij had minimaal 3x nodig om de lesstof goed te onthouden.
Plannen is een vaardigheid die je moet aanleren!
Dus als jij leerlingen wilt helpen bij het leren leren, is plannen een belangrijk onderdeel. Voor alle leerlingen! Plannen is een vaardigheid die we leerlingen echt moeten aanleren. Het is niet iets wat wel kunnen.
Allereerst is het belangrijk om leerlingen de vaardigheid aan te leren. Wat is een goede planning? Waar moet die planning aan voldoen? Hoe zorg je ervoor dat je het belangrijkste eerst doet? Hoe zorg je ervoor dat je niet uitstelt?
Wat is het nut van plannen?
Maar daarnaast moeten we leerlingen ook het nut laten inzien van een planning. Want als leerlingen het nut inzien van plannen en merken wat het ze oplevert, dan zijn ze bereid om ook echt te gaan plannen en zich aan die planning te houden.
In de lesmethode Leren Leren en Plannen besteden we hier ook aandacht aan. Een van de werkvormen die in de lesmethode zit, is Voordelen & Nadelen. Door samen met leerlingen in gesprek te gaan over de voordelen en nadelen van plannen, ontlok je verandertaal bij de leerlingen.
Verandertaal is nodig om ook echt die uitdaging van een planning maken en uitvoeren aan te gaan. In de Master Mind voor docenten ga ik daar uitgebreid op in en ik zal er binnenkort ook een tip over schrijven!
Dit is een hele concrete werkvorm die je in je klas zou kunnen inzetten. Laat leerlingen de antwoorden eerst zelf invullen en neem daarna de tijd om met de klas in te gesprek te gaan.
Uit onderzoek weten we ook dat leerlingen eerder tips en adviezen van medeklasgenoten aannemen, dan van jou als docent/mentor/slb-er of lob-er.
Deze werkvorm graag proberen in je les? Download hier het gratis werkblad!
Nieuwsgierig of de lesmethode van ’t Leerlab wat voor jullie is? Probeer hem nu 30 dagen gratis!
P.s. de lesmethode leren leren en plannen sluit aan op de menukaart van NPO. De subsidies kan je dus inzetten om de lesmethode te vergoeden!