Werkvorm: Voorspel je cijfer
Leerlingen overschatten zichzelf geregeld. Ze denken dat ze goed geleerd hebben voor een toets en zijn daar ook echt van overtuigd. De cijfers komen binnen en het resultaat valt erg tegen.
Wanneer overschatten leerlingen zichzelf?
Als leren als gemakkelijk wordt ervaren denken leerlingen snel dat ze ook goed geleerd hebben. Helaas is dat niet het geval, want leren moet juist als moeilijk voelen.
Doorlezen
Bij de leerstrategie doorlezen, voelt het leren voor de leerling gemakkelijk. Je leest de tekst. Je herleest de tekst nog een keer en je hebt het gevoel dat je de lesstof kent. Maar helaas pindakaas, dat is niet het geval. De leerling zal de lesstof alleen herkennen en niet kennen.
Cramming
Maar ook als leerlingen aan cramming doen: op het allerlaatste moment leren. Hier wordt de lesstof in korte tijd heel veel herhaald en voelt het alsof je de lesstof goed kent. Maar ook bij deze leerstrategie is de lesstof oppervlakkig opgeslagen.
Jezelf kennen
Jezelf kennen, voor mij is dat een enorm belangrijk onderdeel als het gaat over leren leren. Waar is de leerling goed in? Waar is de leerling minder goed in? Zo weet je ook welke vakken je meer moet oefenen en vaker moet herhalen.
Als jouw leerlingen zichzelf goed kunnen inschatten, zorgt dat voor betere prestaties.
Voorspel je cijfer!
Hoe kan je dat nou doen? Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden om daar met je leerlingen mee aan de slag te gaan, maar een van de werkvormen is het voorspellen van je cijfer.
Hoe werkt het?
Stap 1: Laat leerlingen vóór het maken de toets hun cijfer voorspellen.
De leerlingen maken op dat moment een voorspelling aan de hand van hun voorbereiding. Hoe hebben ze geleerd? Hoe vaak hebben ze geleerd?
Stap 2: Laat de leerlingen hun toets maken en laat ze daarna hun cijfer voorspellen. Leerlingen hebben de toets gemaakt. Ze weten er wat er van ze werd gevraagd. Wat voor cijfer denken ze dat ze hebben gehaald op de toets?
Stap 3: Wat is het echte cijfer?
Laat leerlingen ook het eindresultaat invullen. Vergelijk de voorspellingen met het echte cijfer. Valt het mee? Valt het tegen?
Stap 4: Resultaat slechter dan verwacht?
Is het resultaat slechter dan verwacht? Laat leerlingen dan aangeven wat de reden is.
- Niet goed geleerd
- Wel geleerd, maar niet onthouden
- Wel onthouden, maar verkeerd toegepast
- Niet goed gelezen
Op deze manier krijgen jouw leerlingen inzicht waar het leren verkeerd is gegaan en dan pas kan je er ook wat aan doen.
Ik ben zelf aan het puzzelen geweest met een goed werkblad, zodat jij deze kan gebruiken in de les.