Wil je je leerlingen écht helpen bij het leren leren en plannen? Heb geduld!

Al het goede komt langzaam, toch? ⁠

Zo is het ook bij onze leerlingen. Het is een flinke uitdaging, maar het is juist belangrijk om niet direct in actie te komen als jij je leerlingen wilt helpen. Neem de tijd, wacht, heb geduld, wacht nog langer. Een flinke uitdaging voor jou, maar zo ga jij je leerlingen écht helpen! ⁠

Als ik een leerling begeleid, werk ik met vier fases. Maar deze vier fases zijn ook van belang in je lessen. De eerste drie zijn het belangrijkst. Zie het als een soort trap waarbij je de hele tijd heen en weer loopt op de eerste drie tredes. De vierde fase komt pas later.⁠

FASE 1: VERBINDEN⁠

Misschien een open deur, maar bij deze eerste fase gaat het over de samenwerkingsrelatie die je met de leerling hebt. Denk aan respect, steun, wederzijds vertrouwen en overeenstemming in doelen.

FASE 2: FOCUSSEN⁠

Ga samen met de leerling richting zoeken. Waar gaan jullie het over hebben? Waar wil de leerling het over hebben? Als je samen richting zoekt, zorgt dat voor focus in je gesprekken (en lessen). Deze fase is belangrijk en komt vaker terug. Het is niet een eenmalige stap die je zet. Iedere keer weer wil je weten of je op de goede weg zit.⁠⁠

FASE 3: ONTLOKKEN⁠

In deze derde fase ga je doelbewust verandertaal ontlokken. Wat is verandertaal? Verandertaal zijn alle uitingen van de leerling die pleiten VOOR verandering. Wees nieuwsgierig. Wat wil de leerling? Waarom? Wat kan een eerste stap zijn? Wat zou je morgen kunnen proberen? Focus op succes. Wanneer lukte het je wel? Hoe kwam dat? Wat heb je toen gedaan?⁠

FASE 4: PLANNEN⁠

In deze laatste fase kom je pas in actie en kom je samen tot een veranderplan. Een veranderplan is nodig, want wij mensen zijn gewoontedieren. Verandering komt niet zomaar. Er is een plan nodig. Hierbij is timing essentieel. Maak dus pas een plan als jouw leerling voldoende gemotiveerd is. ⁠

Wat er in de praktijk gebeurt? Docenten gaan te snel naar FASE 4. Ze komen in actie en willen hun leerlingen direct helpen. Dit is helemaal niet helpend…. ⁠

Je besteedt de meeste tijd en aandacht in FASE 3. Het ontlokken van verandertaal. Hoe je dat doet? Dat leg ik uit in mijn gratis e-book.

Nieuwsgierig? Download hem dan snel! 

LEESTIJD: 5 MINUTES

VOOR WIE:

WAT LEER JE IN DEZE TIP ?

  • Je leert hoe belangrijk verbinding is voor het leren van jouw leerlingen
  • Je leert hoe je verandertaal kunt inzetten
  • Je leert hoe je samen tot een veranderplan komt
  • Je ondervindt dat alle leerdoelen beginnen en eindigen met geduld

Meer tips om beter te leren

Scroll naar boven