Wat is mindset? 🧠⁠

Mindset staat voor de overtuiging hoe jij over jezelf denkt. Vooral over je intelligentie en je talenten. Je hebt kinderen die heb een vaste mindset en kinderen met een groei mindset. ⁠

⁠Wat is het verschil?⁠

Kinderen met een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten geboren en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Dus je bent dom of slim en dat is het. ⁠

Kinderen met een groeimindset geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven ontwikkelen. Je talenten zijn slechts het begin. Je kan steeds blijven groeien. Van fouten kan je leren. Kinderen met een groeimindset geven minder snel op. ⁠

Welke mindset heb jij? Een vaste mindset of een groeimindset? ⁠

Ach, het maakt ook niet uit, want je kan je mindset trainen. Je kan dus van jouw vaste mindset een groeimindset maken. Leuk he?!⁠

Wil je weten hoe je je mindset kan trainen? Lees dan snel verder!

Uit mijn ervaring in mijn praktijk, merk ik dat kinderen het steeds lastiger vinden om fouten te maken. Ze willen het graag in één keer goed doen. Terwijl het zo gigantisch belangrijk is om fouten te maken, want juist dan leer je het meeste.

In mijn praktijk, maar ook tijdens de events van Droom-Reis geef ik kinderen praktische tools om positiever te denken. Hoe kan je je vaste mindset ombuigen naar een groeimindset?

 

Hieronder een paar tips voor je op een rijtje!

Tip 1: Positiviteitsdagboekje!
Maak gebruik van een positiviteitsdagboekje. Wat is precies de bedoeling? Schrijf elke dag minimaal 5 dingen op. Let op: het mogen alleen maar positieve dingen zijn. Bijvoorbeeld: Wat ging goed? Wat heb je geleerd? Wat heb je overwonnen? Wat was een fijn moment? Waar ben je dankbaar voor? Waar werd je blij van? Of waar moest je heel hard om lachten? Alles is goed! Als het maar 5 dingen zijn die positief zijn!

Tip 2: Werk je gedachten uit!

Merk je op dat je een negatieve gedachte hebt, schrijf deze gedachte eens op. Wat gebeurde er precies toen je dit dacht? Wat dacht je precies? Hoe voelde het? Hoe ging je je gedragen en wat was het uiteindelijke gevolg?

Op deze manier krijg je inzicht wat een negatieve gedachten met je doet. Werk dan ook voor jezelf uit wat het zou kunnen doen als je kiest, in dezelfde gebeurtenis, voor een positieve gedachten. Wat voel je dan? Wat gebeurt er dan? Hoe voelt dat en wat is dan het gevolg.

Tip 3: Mindfulness

Mindfulness, ik geloof er heilig in dat dit heel goed werkt. Het hoeft helemaal niet zweverig te zijn, maar het zorgt ervoor dat je even helemaal ontspannen bent en je goed voelt. Wil je een voorbeeld mediatie? Laat het me weten, dan stuur ik je er eentje op die je thuis met je kind zou kunnen proberen!

Twijfel je nog of je één van deze tips wil proberen? Lees dan mijn eerdere blog over twijfels. Wie weet twijfel je daarna niet meer!

 

 

 

Laat een reactie achter