Zo leer je jouw leerlingen effectief leren!
Je wilt je leerlingen heel graag helpen bij het leren leren, je weet alleen niet goed waar je moet beginnen. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar leren en het internet staat vol met theorieën en informatie. Er is zoveel geschreven. In de tip van deze week geef ik een je een overzicht van de 4 effectieve leerstrategieën. Lekker overzichtelijk en duidelijk!
Hoe zou het voor je zijn als je als docent precies weet wat je je leerlingen moet aanleren over leren leren en plannen zonder eindeloos rond te zoeken op internet? Zou fantastisch zijn, toch?
Er is zoveel informatie te vinden over leren leren, plannen, metacognitieve vaardigheden, executieve functies en ga zo maar door. Waar begin je?
Toen ik met ‘t Leerlab begon, zag ik door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel geschreven over deze onderwerpen. Er is onwijs veel informatie te vinden.
Ik was hele avonden op internet aan het struinen. Grote kans dat jij dat ook doet. Je blijft maar Googlen en Pinterest wat af!
Toen ik steeds meer en meer leerde over leren leren, de executieve functies en over plannen, kwam ik erachter dat er heel veel subonderwerpen zijn. Deze subonderwerpen zijn belangrijk, maar als je deze subonderwerpen met elkaar verbindt, pas dan kan je het verschil maken voor jouw leerlingen.
Om het voor mezelf, maar vooral ook voor jou en je leerlingen zo overzichtelijk mogelijk te maken, ontwierp ik de Leerlabmuur. In deze muur zitten alle belangrijke bouwstenen en subonderwerpen die te maken hebben met leren leren.
De muur bestaat uit 5 bouwstenen:
- Jezelf kennen
- Motivatie
- Leren Leren
- Plannen
- Blijvend leren
Leren Leren
Bij ‘t Leerlab werken we met 4 effectieve leerstrategieën. Deze leerstrategieën zijn ook verwerkt in onze Leerlabmuur onder de bouwsteen Leren Leren.
De vier effectieve leerstrategieën van de Leerlab muur
In totaal zijn er 4 effectieve leerstrategieën die effectief zijn:
- Actief ophalen
- Switch en Hussel
- Spreid in de tijd
- Dubbel in je brein.
Deze vier effectieve leerstrategieën werken voor alle leerlingen. Regelmatig krijg ik de vraag van docenten “Hoe kom ik er achter welke leerstrategie bij mijn leerling past?”
Heel simpel: Dat hoef je niet uit te zoeken, want voor alle leerlingen: jong, oud, jongen, meisje, vmbo, havo of vwo gelden de vier effectieve leerstrategieën.
Hoe leerlingen deze 4 effectieve leerstrategieën inzetten, kan verschillend zijn. De ene leerling vindt het fijn om met woordkaartjes te leren, terwijl een andere leerling graag leert met de Cornell Methode.
Leerstrategie 1: Actief ophalen
Het actief ophalen van informatie uit je geheugen. Leerlingen moeten echt graven naar de informatie in hun geheugen. Dat doen leerlingen niet door de tekst door te lezen of door een tekst te markeren. Dat zijn leerstrategieën die niet werken. Leerlingen moeten actief nadenken.
Daarbij is het vergreetproces belangrijk. Leerlingen mogen juist wat informatie zijn vergeten, want daardoor moeten ze harder graven in het geheugen. Op die manier wordt de verbinding tussen de hersencellen sterker.
Leerstrategie 2: Switch & Hussel
Dit is de meest pittige leerstrategie voor de leerling, maar ook de meest pittige leerstrategie om goed uit te leggen. Switch & Hussel is het afwisselen van onderwerpen en/of type vragen.
Je wilt de leerlingen continu prikkelen en uitdagen om na te blijven denken over de lesstof. Leren mag niet op de automatische piloot gaan.
Deze effectieve leerstrategie heeft twee voorwaarden:
- De onderwerpen moeten wel verwant aan elkaar zijn
- De leerlingen moeten de lesstof onder de knie hebben.
Als je geen rekening houdt, met deze voorwaarden, dan zal het voor verwarring zorgen en het werkgeheugen van de leerling overbelast raken. Daardoor zal het leren weer moeilijker gaan.
Leerstrategie 3: Spreid in de tijd
Leerstrategie 3 is het verspreiden van de leermomenten in de tijd. Leerlingen moeten minimaal 3x iets herhalen. Dat komt ook naar voren in de Vergeetcurve van Ebbinghaus.
Daarbij kan je als docent 3x herhalen in je lessen, maar is het ook belangrijk dat je leerlingen begeleid bij de aanpak. Want als we het over het verspreiden van je leermomenten hebben, dan hebben we het natuurlijk over plannen.
Plannen is een vaardigheid!
Wil je dat leerlingen hun leermomenten gaan verspreiden in de tijd, dan is plannen belangrijk. Plannen is een vaardigheid die we leerlingen echt moeten aanleren. Hoe maak je een planning? Wat is een goede planning? Hoe zorg je ervoor dat je je planning ook echt uitvoert?
Reserveer dus tijd in je lessen om leerlingen te leren plannen en te begeleiden bij het plannen.
Leerstrategie 4: Dubbel in je brein
De laatste effectieve leerstrategie is Dubbel in je brein. Bij deze leerstrategie ga je woord en beeld combineren. Ons werkgeheugen heeft 2 werkruimtes en door die beide aan te bespreken, komt de informatie op 2 manieren binnen. Daardoor kunnen leerlingen de lesstof makkelijker en beter onthouden.
Meer leren over de effectieve leerstrategie en de Leerlabmuur? Schrijf je in voor onze online training!