Zorg elke les voor herhaalmomenten
Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
Jouw leerlingen vergeten. Daarom is het belangrijk om te herhalen. We geven natuurlijk geen les, zodat jouw leerlingen alle informatie vergeten, maar om het te onthouden! In deze tip deel ik een praktische en snelle manier om elke les te kunnen herhalen.
Lesstof snel vergeten
Het is maandagochtend en je hebt er weer zin. Je mag weer lesgeven aan een aantal leuke klassen. Je hebt je lessen goed voorbereid en hebt een bak energie om je leerlingen weer wat te leren.
Je geeft instructie en controleert met een doelenchecker of ze de instructie hebben begrepen. Kortom, je bent goed bezig. Toch?
Helaas, dat is niet het geval. Als je instructie hebt gegeven, betekent het nog niet automatisch dat jouw leerlingen ook hebben geleerd. Veel van wat we uitleggen, wordt binnen een dag weer vergeten. Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat de leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd.
Waarom herhalen in je les?
Door de lesstof continu te herhalen in je lessen, wordt de lesstof opgeslagen in het langetermijngeheugen. Jouw leerlingen vergeten de lesstof niet, maar kunnen het na een week, een maand, een jaar of zelfs over 5 jaar nog steeds ophalen en gebruiken.
Zo leren jouw leerlingen voor het leven in plaats van voor die ene toets!
De voordelen van herhalen
Hoe meer beschikbare kennis leerlingen hebben, hoe meer verbanden ze kunnen leggen en hoe sneller ze uiteindelijk kunnen denken.
Een leerling die lang moet nadenken over wat ook alweer de persoonsvorm is, heeft minder denkkracht beschikbaar om het lijdend voorwerp in de zin te kunnen vinden. Als jouw leerling de tafels niet goed genoeg kent, blijft er onvoldoende denkkracht over om de breuken goed op te lossen. Of de kale som uit een redactiesom te halen.
Wees niet zuinig met herhalen!
Herhalen is dus onwijs belangrijk. Leerlingen hebben continu veel herhaling nodig willen ze jouw lesstof kunnen onthouden.
Jij bent een rolmodel!
Je kan tegen leerlingen zeggen dat ze moeten herhalen, maar het begint bij jou. Als jij niet of nauwelijks herhaalt in je lessen, dan zullen jouw leerlingen ook niet gaan herhalen. Ze zien het nut er niet van in. Jij bent een rolmodel. Je moet voordoen. Voorleven.
Herhalen in de praktijk!
Begin elke les met een korte overhoring van 3 vragen.
1
Vraag over de vorige les
2
Vraag over de vorige week
3
Vraag over de vorige maand
Dus je start elke les met drie herhaalvragen. Zorg ervoor dat de vragen die je stelt open vragen zijn, zodat de leerlingen hard moeten nadenken. Als je kiest voor een meerkeuzevraag, is er een kans dat leerlingen het antwoord herkennen. Dat is zonde.
Elke vraag die door meer dan 80% van de leerling fout wordt beantwoord, schrijf je op een kaartje en die leg je apart in bak 1. Herhaal deze vraag elke les. Als meer dan 80% van de leerlingen de vraag goed heeft beantwoord, dan gaat de kaartje met de vraag naar bak 2. Deze vraag herhaal je elke week. Heeft meer dan 80% de vraag goed beantwoord, dan gaat het kaartje naar bak 3. Dat zijn de vragen die je elke maand herhaalt.
“De drie herhaalmomenten zijn echt een meerwaarde!” – Diane
Diane is een van de docenten die ik 1-op-1 coach. Ze geeft les op een basisschool aan groep 7 en 8. De tip van de drie herhaalmomenten heb ik ook met haar gedeeld.
En Diane is een fan. Ze heeft voor alle vakken de herhaalmomenten opgenomen in haar weekplanning. “Als ik het in m’n planning zet, wordt het een tweede natuur. Het is echt een meerwaarde. De methode biedt ook herhaling aan, maar dat is niet voldoende!”
Doordat Diane continu herhaalt in haar lessen, vergroot dat ook het inzicht van de leerlingen. Leerlingen horen niet alleen hoe leren werkt, maar ze ervaren het en zien daardoor ook het nut van herhalen in.
Ga voorleven! Ga herhalen!
Mocht je meer willen weten over leren leren en plannen? Check dan mijn online training. In deze training deel ik veel praktische tips en werkvormen, zodat jij je leerlingen kan helpen bij het leren leren en plannen!